سنبله 27, 1400 19:30 Asia/Kabul
  • امامعلی رحمان: سازمان ملل در مذاکرات افغانستان نقش کلیدی داشته باشد
    امامعلی رحمان: سازمان ملل در مذاکرات افغانستان نقش کلیدی داشته باشد

رئیس جمهوری تاجیکستان با اشاره به وضعیت نگران کننده افغانستان، گفت: سازمان ملل متحد باید در پیشبرد روند مذاکرات افغانستان نقش کلیدی داشته باشد.

به گزارش رادیو دری ، امامعلی رحمان امروز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه باتوجه به وضعیت حساس امروز بر اهمیت همکاری ها در سایه امنیت تاکید کردند، گفت: در این دیدار وضع نگران کننده افغانستان، در مرکز توجه ما قرار داشت.

رئیس جمهوری تاجیکستان افزود، ما خواهان صلح و ثبات کامل در افغانستان که عامل مهم تامین امنیت در منطقه می‌باشد، هستیم و بر آمادگی خود برای مساعدت به این روند تاکید کردیم. 

رحمان همچنین با تشریح محورهای مذاکراتی اش گفت: در نشست امروز تاکید شد که مردمان ما (ایران و تاجیکستان) دارای ارزش‌های مشترک، زبان تاریخی، معنوی و فرهنگی می‌باشد و این مشترکات زمینه‌ای مساعد برای رشد مناسبت‌های دوستی و همکاری‌های سودمند بین دوکشور ایران و تاجیکستان است. 

رئیس جمهوری تاجیکستان افزود، ما خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم و در نشست امروز بر ضرورت تلاش‌های بیشتر برای بهبود تجارت دو جانبه تاکید نمودیم.

امامعلی رحمان گفت، به منظور به مقصد رسیدن به این هدف ها، پیشنهاد شد برنامه درازمدت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تاجیکستان و ایران را تا سال ۲۰۳۰ آماده نموده و به امضا برسانیم.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین با استقبال از توسعه و ارتباط شبکه حمل و نقل دو کشور و پیوستن به بنادر آبی ایران مانند: بندر چابهار و بندرعباس و استفاده از ظرفیت‌های این بنادر افزود: در دیدار امروز گسترش همکاری‌های فرهنگی و علمی را میان تاجیکستان و ایران امری طبیعی دانستیم.

 

کلیدواژه