اعتراض نور به حذف نام برهان الدین ربانی از دانشگاه تعلیم تربیت کابل
(last modified 1400-06-30T06:36:14+00:00 )
سنبله 30, 1400 11:06 Asia/Kabul
  • اعتراض نور به حذف نام برهان الدین ربانی از دانشگاه تعلیم تربیت کابل
    اعتراض نور به حذف نام برهان الدین ربانی از دانشگاه تعلیم تربیت کابل

یک سیاستمدار افغانستانی اقدام گروه طالبان در حذف نام رهبران جهادی از مکان های علمی را دامن زدن به اختلافات قومی برای حفظ منافع بیگانگان دانست.

به گزارش رادیو دری؛ عطامحمد نور رهبر یکی از دو شاخه حزب جمعیت اسلامی افغانستان با صدور پیامی اقدام حکومت طالبان در حذف نام برهان الدین ربانی از دانشگاه تعلیم و تربیت را محکوم کرد و   افزود: این اقدام گروه طالبان نشان دهنده تعصبات قومی بوده و بر مبنای منافع بیگانگان صورت پذیرفته است.

والی پیشین بلخ، حذف نام رهبر فقید حزب جمعیت اسلامی را از دانشگاه تعلیم و تربیت کابل رویکردی قومی و بیگانه پرورانه قلمداد و تاکید کرده است که اینگونه اقدامات ناسنجیده می تواند سبب تشدید فاصله میان اقوام ساکن در افغانستان و ایجاد گسست میان شهروندان  این کشور شود.

نور، گروه طالبان را عناصر بیگانه خطاب کرده که در دهمین سالروز شهادت برهان الدین ربانی رییس جمهوری و رییس سابق شورای عالی صلح افغانستان نام وی را از سر در دانشگاه تعلیم و تربیت برداشته است.

این سیاستمدار افغان به گروه طالبان هشدار داده است که به زودی زوال حکومت‌شان را شاهد خواهند بود و دوباره نمادهای هویتی افغان ها به دست مردم احیا خواهد شد.

برهان الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی، رییس جمهوری و رییس شورای عالی صلح پیشین افغانستان در ۲۹ ماه سنبله سال ۱۳۹۰ خورشیدی در حادثه ای تروریستی جان باخت و پس از شهادتش حکومت وقت دانشگاه تعلیم و تربیت را به نام وی نام گذاری کرد و به نام دانشگاه استاد برهان الدین ربانی تغییر داد .

اما اخیرا گروه طالبان در اقدامی غیر منتظره و از پیش اعلام نشده نام برهان الدین ربانی را از سر در این دانشگاه حذف کرده و به نام سابقش برگرداند که واکنشهای برخی شخصیت های سیاسی را در افغانستان در پی داشته است.

گروه طالبان پس از حاکمیت شان در افغانستان برخی نمادها و تصاویر بعضی از رهبران و فرماندهان جهادی دیگر را نیز تخریب کرده و یا از مکانهای نصب شده کنده بودند.

طالبان نام دانشگاه «تعلیم و تربیت شهید استاد ربانی» را تغییر داد

 

کلیدواژه