میزان 01, 1400 17:17 Asia/Kabul
  • راه طولانی طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر
    راه طولانی طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر

شماری از آگاهان سیاسی افغانستان معتقدند طالبان زمانی از سوی جامعه جهانی  به رسمیت شناخته می شود که دولتی فراگیر تشکیل دهد.

به گزارش رادیودری، «سیدمسعود» استاد دانشگاه  افغانستان گفت: اگر طالبان می خواهد تبدیل به  دولت مورد قبول  مردم شود باید در مرحله نخست تمام اقوام، گروهها و اقلیت ها در آن احساس آرامش کنند.

وی درباره آزاد سازی دارایی های مسدود شده افغانستان هم گفت: این گروه  نماینده مردم نیست که دارایی ها تحویل آنها شود بلکه فقط بعنوان یک گروه حاکم است.

«سیامک هروی» دیپلمات و سخنگوی سابق ریاست جمهوری افغانستان هم معتقد است تا زمانی که طالبان نتواند خواسته های جامعه  جهانی  را  درباره حقوق زنان، حقوق  بشر و اقلیت  ها  برآورده کند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی شود.

«بشیراحمد تینج» وزیر سابق کار و اموراجتماعی افغانستان نیز گفته است که این گروه تاکنون نتوانسته خواسته های مردم  را تامین  کند و تا فراهم کردن خواسته جامعه جهانی و مردم فاصله زیادی دارد.

به نظر می رسد که طالبان  راه طولانی برای به رسمیت شناخته شدن  در پیش دارد و جامعه جهانی منتظر است که ببیند حرف و عمل طالبان چقدر مطابقت دارد و مواضع این گروه نسبت به ۲۰ سال گذشته چه تغییراتی کرده است.

مذاکرات پاکستان با طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان

کلیدواژه