اشرف غنی: اعضای کابینه باید برای حسابدهی شفاف تحت فشار قرار بگیرند
(last modified 1395-08-22T11:27:40+00:00 )
عقرب 22, 1395 15:57 Asia/Kabul
  • رئیس جمهوری افغانستان
    رئیس جمهوری افغانستان

«محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با اعضای شورای ملی تأکید کرده است که این نهاد قانون‌گذار باید اعضای کابینه را برای حسابدهی شفاف تحت فشار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس،«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با اعضای شورای ملی افغانستان تأکید کرده است که این نهاد قانون‌گذار باید اعضای کابینه را برای حسابدهی شفاف زیر فشار قرار دهد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: رئیس جمهوری افغانستان در سلسله نشست‌های مشورتی، شب گذشته با هیأت اداری و اعضای مجلس نمایندگان در ارگ دیدار کرد.

در این دیدار  «عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرائیه دولت افغانستان، شماری از اعضای کابینه، «محمدحنیف اتمر» مشاور امنیت ملی، «محمداکرم خپلواک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان در امور سیاسی و شماری از مقامات بلند پایه دولت افغانستان نیز حضور داشتند.

اشرف غنی در این نشست از حمایت‌های شورای ملی از برنامه‌ها و دستاوردهای دولت به‌ویژه در کنفرانس‌های وارسا و بروکسل و نیز پیوستن افغانستان در سازمان تجارت جهانی، تشکر کرد.

اشرف غنی گفت: کشور انتقال چند بعدی امنیتی، اقتصادی و سیاسی را در سال قبل سپری و دستاوردهای ما از برکت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور افغانستان رقم خورده است.

وی افزود: جنگ اکنون بالای ما تحمیل شده و در 40 روز گذشته شدیدترین حملات دشمنان از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی دفع شده است.

اشرف غنی با اشاره به اهمیت گفتمان ملی خطاب به اعضای مجلس نمایندگان گفت: گفتمان در خصوص بودجه از اقدامات بزرگ شورای ملی است و ملت پیرامون موضوعات مهم کشور افغانستان ضرورت به گفتمان‌های ملی دارد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: سال‌های قبل گفتمان‌های ملی وجود نداشت، اما اکنون ما از طریق این نشست‌ها به نظریات و مشورت‌های شما با دقت گوش می‌دهیم.

وی گفت: مشکل عمده مصرف بودجه در زمان مصرف آن است، حداقل 100 کشور دنیا در مصرف بودجه مشکلات دارند که از این مجموع در حدود 10 الی 20 افغانستان مشکل بودجه‌شان را حل کردند.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: باید بودجه محوری، وسیله دیدگاه و تحرک اقتصادی باشد و مصرف شفاف بودجه بحث سراسری می‌خواهد.

وی مشکل دیگر را در عدم مصرف‌ بودجه، وابستگی در بودجه غیراختیاری عنوان کرد: در این زمینه مصرف بودجه نیز محدودیت‌های را داشته‌است.

 اشرف غنی بیان داشت: پول بدون اصلاحات به مصرف نمی‌رسید و این تعهد ما برای شما، مردم و جامه جهانی است.

رئیس جمهوری افغانستان خطاب به عضای شورای ملی افغانستان گفت: صدای رسای تان برای آوردن اصلاحات یک ضرورت جدی است و می‌تواند دولت را کمک ‌کند.

اشرف غنی اظهار داشت: در 14 سال گذشته تحلیل موانع و ساختاری به طور درست آن انجام نگردیده، در قسمت پروژه‌ها حاکمیت درست نبود و قراردادی‌ها خودسر عمل می‌کردند.

وی بر تفکیک بنیادی مشکلات تأکید ورزید و گفت: باید از طریق بررسی ظرفیت‌های ادارات، مشکلات بنیادی تشخیص و راه‌های حل به آن جستجو شود.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: اگر وزارت‌ها ساختار واضح نداشته باشند، وزرا درست کار نمی‌توانند کار کنند و باید صلاحیت‌ها و مسئولیت‌ها دقیق ازهم تفکیک شوند.

وی بیان داشت: تداخل وظیفه بین وزارت‌خانه‌ها وجود دارد، وظایف معاون‌ها واضح نیست که در همکاری با شورای ملی این بحث واضح شود و به آن نقطه پایان برسد.

رئیس جمهوری افغانستان بر تحکیم همکاری بین‌ وزارت‌خانه‌ها تأکید کرد و گفت: کار مختص به یک وزارت به‌پیش نمی‌رود و ضروری است تا تمرکز روی برنامه‌های بزرگ ملی صورت گیرد.

اشرف غنی خاطر نشان کرد: قبلا پروسه استخدام در وزارت‌ها پیچیدگی داشت و کاغذپرانی فراوانی در این روند موجود بود، که اکنون با اجرای پروسه سی‌بی‌آر در شماری از وزرات‌ها این پیچیدگی تا حدودی حل شده‌است.

اشرف غنی مشکلات پیش روی اجرای پروژه‌ها را مطرح کرد و افزود: پیش از این قراردادی‌ها برای عملی ساختن پروژه‌ها به تعهدات شان درست عمل نکرده‌اند و یک قرارداد به وسیله قراردادی اول به دیگری واگذار می‌شد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: با مدیریت تدارکات‌عامه، اکنون پروژه‌ها به طور شفاف آن عملی می‌شود.

وی افزود: تدارکات ملی در سطح ملی پیشرفت‌های خوبی داشته، اما هنوز در شماری از واحدهای بودجه‌ای مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاحات در این ادارات به وجود آید.

اشرف غنی بیان داشت: در سال گذشته منافع ملی افغانستان خلاف انتظار 22 درصد افزایش داشت، در سال جاری قبل از اینکه سال مالی ختم شود، اهداف تعیین‌شده برآورده شده و در سال آینده افغانستان 4 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: در سال‌های گذشته دیدگاه خودکفایی وجود نداشت و این دیدگاه از جانب دولت وحدت ملی در کنفرانس لندن به جامعه جهانی ارائه شد که اکثر تعهدات آن اجرا شده است.

رئیس جمهوری افغانستان تأکید کرد: باید کشور افغانستان روی پای خود بایستد و افغانستان از لحاظ اقتصاد به خودکفایی لازم برسد.

اشرف غنی افزود: بالای پروژه‌های بزرگ ملی توجه خاص صورت گرفته، شماری از این پروژه‌ها مانند بند کجکی و بند سلما به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم تحت کار است.

وی گفت: 1,2 میلیارد دلار از سوی بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری صورت گرفته که از اهمیت خاص برخوردار می‌باشد.

رئیس جمهوری افغانستان بر حسابدهی شفاف تأکید ورزیده گفت: مردم و جامعه جهانی خواهان حسابدهی شفاف می‌باشند و ما در این زمینه باید پاسخگو باشیم.

وی از اعضای ولسی جرگه خواست تا همه اعضای کابینه را تحت فشار قرار دهند، و بررسی‌ها را با وی و رئیس اجرائیه دولت افغانستان شریک سازند.

رئیس جمهوری افغانستان خطاب به اعضای شورای ملی افغانستان گفت: ما به مشاوره‌های شما نیاز داریم و ملت افغانستان نیز خواهان تحرک بیشتر هستند.

اشرف غنی اظهار داشت:  ملت افغانستان خواهان توسعه متوازن، تأمین عدالت اجتماعی و تحرک اقتصادی است.

رئیس جمهوری افغانستان در پایان بر توجه بالای اقشار آسیب‌پذیر تأکید کرد و گفت: باید به مهاجرینی که به افغانستان باز می‌گردند، همچنین آوارگان و معلولین توجه جدی شود.

کلیدواژه