میزان 03, 1400 14:22 Asia/Kabul
  • بازگشایی مدارس دخترانه افغانستان در هاله ای از ابهام
    بازگشایی مدارس دخترانه افغانستان در هاله ای از ابهام

بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان با اما و اگر‌های زیادی همراه شده است.

به گزارش رادیو دری؛ یک هفته از بازگشایی مدارس پسرانه از کلاس ششم تا دوازدهم در افغانستان می‌گذرد و دانش آموزان پسر تحصیلات خود را ادامه داده اند، اما با روی کارآمدن دولت موقت طالبان در افغانستان، دختران دانش آموز از کلاس ششم تا دوازدهم هنوز اجازه رفتن به مدرسه و ادامه تحصیل را نیافته اند.

هرچند درس‌های دختران دانش آموز از کلاس اول تا ششم بدون ممانعت در افغانستان آغاز شده است، اما تحصیل دختران بالای کلاس ششم در این کشور  با، اما و اگر‌هایی مواجه شده است.

در این زمینه دولت موقت طالبان در افغانستان اعلام کرد،  درس‌های دختران دانش آموز به زودی آغاز می‌شود و طالبان مشغول فراهم کردن زمینه‌های تحصیلی آن‌ها هستند.

خانواده‌های افغان هم از اینکه دختران آن‌ها از رفتن به مدرسه تاکنون محروم شده اند، نگران هستند و بر حقوق مساوی دختران و پسران برای تحصیل تاکید می‌کنند.

البته مدارس پسرانه هم که در افغانستان بازگشایی شده است از لحاظ کیفیت و تجهیزات آموزشی تعریفی ندارد، هنوز هم مدارسی در مرکز شهرکابل فاقد میز و صندلی هستند و دانش آموزان آن از کلاس اول تا دوازدهم بر روی فرش نشسته و درس خوانده اند.

براساس آمار‌ها، افغانستان در سال جاری تحصیلی،  حدود نه و نیم میلیون دانش آموز دارد .

 سازمان‌های بین المللی هم اعلام کردند،  چهار میلیون و دویست هزار دانش آموز افغان که بیش از نیمی از آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند امسال از ادامه تحصیل محروم شده اند .

بازگشایی مکتب ها و مدرسه های پسرانه در افغانستان

کلیدواژه