برنامه احتمالی مخالفان طالبان برای تشکیل دولت در تبعید
(last modified Sat, 25 Sep 2021 15:20:48 GMT )
میزان 03, 1400 19:50 Asia/Kabul
  • برنامه احتمالی مخالفان طالبان برای تشکیل دولت در تبعید
    برنامه احتمالی مخالفان طالبان برای تشکیل دولت در تبعید

انتشار برخی گزارش ها حاکی از آن است که مخالفان گروه طالبان که افغانستان را ترک کرده اند قصد دارند در خارج از این کشور دولت تشکیل دهند.

 به گزارش رادیو دری، گفته می شود سیاستمدارانی شامل وزیران و نمایندگان پارلمان سابق افغانستان و همینطور چهره‌های ارشد ارتش سابق این کشور که در تاجیکستان حضور دارند با هدف تقویت گروه رسمی مخالفان طالبان به دنبال جلب حمایت مالی و نظامی هستند. 

یک مقام امنیتی ارشد پیشین افغانستان که نامش را فاش نکرد مخالفان طالبان را در سه گروه حامیان  امرالله صالح و احمد مسعود، افسران و ژنرالهای سابق و مقامهای ارشد وزارتخانه‌های داخله و دفاع دولت سابق و سوم وزیران و معاونان وزرای سابق دسته بندی کرد و افزود: مذاکرات میان این گروهها در مراحل اولیه قرار دارد  و آنها هنوز از اتحاد ایدئولوژیک برخوردار نیستند.

وی مدعی شد که این گروهها نماینده دسته‌های قومی و مذهبی مختلف افغانستان اعم از سنی‌ها، شیعیان، پشتونها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها هستند.

 اشرف غنی رییس جمهوری سابق افغانستان هم که خروج ناگهانی‌اش از افغانستان راه را برای ورود طالبان به کابل و اعلام پیروزی این گروه هموار کرد ظاهر جزء مذاکرات مربوط به تشکیل دولت در تبعید نیست.

او هم اکنون به همراه تعدادی از حامیانش از جمله حمدالله محب مشاور امنیت ملی سابق در امارات متحده عربی بسر می برد.

اگر چه دورنمای تشکیل یک دولت در تبعید برای افغانستان نگرانی‌ها در خصوص درگیر شدن مجدد این کشور در جنگ داخلی را افزایش می دهد، با این حال کارشناسان معتقدند نبود یک حامی دولتی یا ثروتمند، کار را برای اینکه این مخالفان بتوانند به سمت عملیات مسلحانه علیه حکومت طالبان پیش بروند دشوار کرده است.

 هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در افغانستان

کلیدواژه