میزان 04, 1400 16:41 Asia/Kabul
  • رئیسی: آوارگی مردم افغانستان محصول سیاست‌های آمریکا است
    رئیسی: آوارگی مردم افغانستان محصول سیاست‌های آمریکا است

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران گفت: آوارگی امروز مردم افغانستان محصول دو دهه سیاست و اقدامات آمریکا در این کشوراست.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز یکشنبه پس از دریافت استوارنامه «ولف دیتریش هایم» سفیر جدید اتریش در تهران، اظهارداشت: آوارگی امروز مردم افغانستان محصول دو دهه سیاست و اقدامات آمریکا در این کشوراست و ما در چنین شرایطی با نگاه انسانی و اسلامی میزبان مهاجران افغانستانی هستیم.

رئیسی افزود: با توجه حضور میلیونی پناهجویان افغانستانی در ایران، کشورهای اروپایی به وظیفه خود عمل کنند و اتریش باید این موضوع را به آنها گوشزد کند.

وی افزود: ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اتریش و سایر کشورها کاملاً آمادگی دارد و موانع هرگز ما را متوقف نخواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران در ادامه تحریم‌های اعمال شده ضد ملت ایران را ظالمانه و غیرقانونی دانست و تصریح کرد: اگرچه تحریم مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند مانع توسعه روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها باشد.

وی افزود: باتوجه به گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران، اعمال تحریم، کاملاً واهی و بی اساس است ضمن اینکه تهران دربرجام به همه تعهداتش عمل کرد اما این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان متعهد نبودند.

سفیر جدید اتریش نیز در این دیداربا تقدیم استوارنامه خود به حجت الاسلام رئیسی، به روابط سازنده کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: دولت اتریش از رفتار بشردوستانه و خدمات ایران به پناهجویان بویژه در شرایط حساس، کاملاً آگاه است و از آن قدردانی می‌کند. 

وی گفت: اتریش بدنبال گسترش همکاری‌های دو کشور بویژه درحوزه تأمین مالی و مبادلات اقتصادی است و در دوره تحریم نیز توانستیم برخی از پروژه‌های دوجانبه را به نتیجه برسانیم.

 رئیسی: همکاری با کشورها باید بر اساس احترام متقابل باشد

کلیدواژه