میزان 05, 1400 10:13 Asia/Kabul

آیین عزاداری اربعین حسینی (ع) در شهر‌ها و ولایت های مختلف افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،حسینیه‌ها و مساجد افغانستان در مناطق شیعه نشین به مناسبت اربعین حسینی (ع) بار دیگر سیاهپوش شدند تا میزبان عزاداران مکتب عاشورا باشند .

امروز دوشنبه به مناسبت اربعین اباعبدالله الحسین (ع) امام سوم شیعیان جهان و یاران با وفایش، مساجد و حسینیه‌های افغانستان به ویژه در شهر‌های کابل، هرات، مزارشریف و ولایت های غزنی، غور، دایکندی، وردک و بامیان میزبان هزاران نفر از عاشقان خاندان نبوت و طهارت (ع) است.

سینه زنی جوانان و عاشقان مکتب کربلا همزمان با روز اربعین حسینی در بخش‌هایی از افغانستان در مساجد و حسینیه‌ها از جمله مدرسه علمیه رسالت کابل انجام شده است .

در همین حال  شیعیان افغانستان وعاشقان امام حسین (ع) صبح روز دوشنبه پس از شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در کابل ، با حضور در مسجد زیارت حضرت ابوالفضل در محله مرادخانی کابل به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداختند.  

سخنرانی علما هم درباره انگیزه‌های قیام عاشورا و ایفای نقش حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) پس از قیام عاشورا مهمترین محور‌های سخنرانان این مجالس را تشکیل داد .

سخنرانان با اشاره به این شعر زیبا «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود»، نقش امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)  را در اطلاع رسانی اهداف، انگیزه‌ها و دستاورد‌های مکتب عاشورا حایز اهمیت دانستند و اعلام کردند، بخش دوم قیام عاشورا که همانا تبیین این قیام بود، رسالت حضرت امام سجاد (ع )و حضرت زینب (س)بودند که به خوبی این وظیفه را انجام دادند و حاکمان ظلم و جور را رسوا و آن‌ها را بر خاک مذلت نشاندند.

بخش دیگری از آیین عزاداری اربعین حسینی در افغانستان به نوحه خوانی اختصاص داشت  که مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) معمولان روضه حضرت زینب کبری (س) را خواندند و شرکت کنندگان اشک ماتم ریختند .

تهیه و توزیع نذورات به مناسبت اربعین حسینی (ع )بخش دیگری از آیین اربعین حسینی را تشکیل داد که این نذورات در محل برگزاری مراسم و در حسینیه‌ها و مساجد طبخ و توزیع شده است .

همه ساله شماری از عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) در افغانستان به مناسبت اربعین حسینی خود را به کربلا می‌رسانند و در آیین پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند و غرق در اقیانوس عشق اباعبدالله الحسین (ع) می‌شوند که تحولات ماه‌های اخیر افغانستان سبب شد مردم این کشور امسال از این نعمت محروم شوند.

 

کلیدواژه