میزان 05, 1400 19:17 Asia/Kabul
  • برنامه دیوان بین المللی کیفری برای تحقیق درباره طالبان و داعش
    برنامه دیوان بین المللی کیفری برای تحقیق درباره طالبان و داعش

دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد، اولویت تحقیقات این مرجع درباره اتهام ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان از‌ این پس بر طالبان و داعش متمرکز خواهد بود.

به گزارش رادیودری به نقل از یورونیوز، «کریم خان» دادستان جدید دیوان بین المللی کیفری روز دوشنبه طی اظهاراتی بدون اشاره به جنایات آمریکا در افغانستان و تحت عنوان تغییر شرایط، از آغاز تحقیقات درباره اتهام ارتکاب جنایات جنگی طالبان و داعش در افغانستان خبر داد.

آغاز تحقیقات دیوان بین المللی کیفری درباره‌ جنایت جنگی ارتکابی سربازان ایالات متحده آمریکا در افغانستان، باعث تیره شدن روابط این نهاد با واشنگتن در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» شد.

دولت جمهوریخواه ایالات متحده با دستور ترامپ «فاتو بنسودا»، دادستان پیشین و کریم خان، قاضی تحقیق اصلی پرونده افغانستان را تحریم کرد.

کریم خان، دادستان بریتانیایی دیوان با اشاره به تغییر شرایط افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان گفت: «دیگر نمی‌توان منتظر تحقیقات کارا و مورد تایید محلی نشست.»

نظامیان اشغالگر آمریکایی پس از بیست سال حضور در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم با سرافکندگی و شکست ماه اوت از افغانستان خارج شدند.

در بیست سال اشغالگری آمریکا، زیرساخت های اقتصادی افغانستان نابود شده است  و اکنون مردم این کشوردر فقر اقتصادی زندگی می کنند.

گروه طالبان که از 15 اوت/24اسد قدرت را در افغانستان در دست دارد، هفتم سپتامبر/16سنبله اسامی اعضای دولت موقت خود را معرفی کرد.

جلسه تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان در دیوان لاهه برگزار شد

کلیدواژه