میزان 08, 1400 14:51 Asia/Kabul
  • آمریکا از فرود هواپیمای شهروندان خارج شده از کابل جلوگیری کرد
    آمریکا از فرود هواپیمای شهروندان خارج شده از کابل جلوگیری کرد

وزارت امنیت داخلی آمریکا به صورت ناگهانی مجوز ورود هواپیمای مسافربری حامل بیش از ۱۰۰ شهروند این کشور و دارندگان کارت سبز و ۵۹ کودک برجای مانده در کابل را به حریم هوایی آمریکا لغو کرد.

به گزارش رادیو دری، گروه کنشگر غیرانتفاعی پروجکت دینامو اعلام کرد که این هواپیما  روز چهارشنبه پس از برخاستن از فرودگاه کابل وادار به فرود در ابوظبی شده و توقف این هواپیما تا بامداد امروز ادامه داشته است.

 هواپیمای شرکت خصوصی کام ایر افغانستان که در اجاره این گروه غیرانتفاعی قرار دارد، با ۲۸  شهروند آمریکا، ۸۳ دارنده کارت سبز و ۶ شهروند افغان دارای روادید ویژه مهاجرتی ایالات متحده که برای دولت این کشور کار می کرده اند روز سه شنبه وارد ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شده بود تا این مسافران از آنجا به آمریکا انتقال یابند.

به گفته برایان استرن بنیانگذار این گروه خیریه، سازمان گمرک و حفاظت مرزهای آمریکا نخست با انتقال این مسافران از کابل به هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی و سپس ورود آنان به فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک موافقت کرده بود، اما ناگهان مقصد نهایی به فرودگاه بین المللی دالاس در واشنگتن دی سی تغییر یافت و سپس مجوز ورود هواپیما با این سرنشینان به حریم هوایی ایالات متحده به کلی لغو شد.

تاکنون دولت آمریکا و نهادهای مسوول این کشور از ارائه هرگونه توضیحی در این باره خودداری کرده اند.  

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای پایان طولانی ترین جنگ این کشور  ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان طرح ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در افغانستان در طولانی ترین جنگ تاریخ خود نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل بود که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  نوزاد بودند.

نخستین گروه مترجمان افغان وارد خاک آمریکا شدند

آمریکا شماری از افغان های همکارش را در قطر اسکان می دهد

کلیدواژه