میزان 09, 1400 10:45 Asia/Kabul
  • رویترز: ذخایر دلاری بانک مرکزی افغانستان به صفر رسید
    رویترز: ذخایر دلاری بانک مرکزی افغانستان به صفر رسید

رویترز گزارش داد، ذخایر دلاری بانک مرکزی افغانستان قبل از تصرف این کشور از سوی گروه طالبان به صفر رسیده بود.

رویترز به نقل از گزارش‌ های محرمانه که از سوی مقامات ارشد اقتصادی بین‌المللی برای حامیان بین‌المللی افغانستان، مؤسساتی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نوشته شده، گزارش داد، بانک مرکزی افغانستان در هفته‌ های قبل از تصرف این کشور از سوی گروه طالبان، بیش‌ تر ذخایر ارزی دلاری خود را کاهش داده و سبب تشدید بحران اقتصادی کنونی شده است.

در این گزارش آمده است، ذخایر ارزی در صندوق‌ های بانک مرکزی در کابل، پایتخت افغانستان تمام شده و بانک مرکزی نمی‌ تواند درخواست‌های نقدی را برآورده کند.

رویترز در این گزارش نوشت، کمبود شدید نقدینگی افغانستان قبل از تصرف این کشور از سوی گروه طالبان آغاز شده بود و بزرگ‌ ترین دلیل این مشکل سوء مدیریت بانک مرکزی افغانستان در آن زمان بوده است.

بحران شدید ارزی، گروه طالبان در افغانستان را در برآوردن نیازهای اساسی، از جمله پرداخت هزینه برق یا توزیع حقوق کارکنان دولت که برخی از آن‌ها ماه‌هاست به تعویق افتاده، به مشکل برخورده است.

بر اساس آخرین گزارش ها، ارزش پول ملی افغانستان (افغانی) با تصرف این کشور از سوی گروه طالبان و فرار اجمل احمدی، رئیس بانک مرکزی افغانستان به 1.7 درصد کاهش یافت.

نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر افغانی پس از تصرف افغانستان از سوی گروه طالبان از 79 به 87 رسید که پایین‌ترین نرخ برابری افغانی در مقابل دلار آمریکا طی حداقل 18 سال گذشته به شمار می‌رود.

گوترش: اقتصاد افغانستان نیازمند تزریق پول نقد است

کلیدواژه