میزان 11, 1400 18:48 Asia/Kabul
  • بورل: افغانستان در معرض فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است
    بورل: افغانستان در معرض فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای بدون اشاره به بیست سال اشغال، ویرانی و غارت افغانستان توسط آمریکا و متحدان اروپایی نوشت: افغانستان در حال حرکت به سمت فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است.

به گزارش رادیو دری، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، جلوگیری از وقوع بدترین سناریو در افغانستان، نیازمند این است که طالبان خود را با شرایط لازم برای کمک‌های بین‌المللی بیشتر مطابقت دهد.

به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، بخش عمده نظام بانک‌داری افغانستان فلج شده و مردم قادر به برداشت پول نیستند. 

بورل با ابراز نگرانی درخصوص به راه افتادن موج پناهجویان افغان افزود: اگر با نزدیک شدن زمستان، شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، خطرات موجود تبدیل به فاجعه انسانی خواهند شد.

او در ادامه نوشت، پاسخ اتحادیه اروپا به این بحران، به رفتار مقامات جدید افغان بستگی داشته و هرگونه از سر گیری روابط، نیازمند تبعیت از شروط اعلام شده از جمله در زمینه حقوق بشر خواهد بود.

پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا شروطی مانند تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق بشر و اطمینان از عدم استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت تروریسم را برای رسمیت شناختن طالبان عنوان کرده بود. 

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده در حالی از افغانستان عقب نشینی کردند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

بسیاری از مردم افغانستان، وضعیت فعلی این کشور را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

ادعای بورل: افغانستان نقایص اتحادیه اروپا را نشان داد

کلیدواژه