میزان 12, 1400 16:37 Asia/Kabul
  • هشدار درباره قطع برق در افغاستان
    هشدار درباره قطع برق در افغاستان

رییس پیشین شرکت برق افغانستان برشنا گفته که اگر این شرکت بدهی‌های خود را به کشورهای تأمین‌کننده‌ برق پرداخت نکند، ممکن است برق وارداتی قطع شود.

به گزارش رادیودری، «داوود نورزی»، رییس پیشین شرکت برق افغانستان (برشنا) گفت که اگر این شرکت بدهی‌های خود را به کشورهای تأمین‌کننده‌ برق پرداخت نکند، ممکن است این کشورها برق وارداتی افغانستان را قطع کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۱ میزان) به نقل از داوود نورزی گزارش کرده که گروه طالبان تاکنون به کشورهای تأمین‌کننده‌ برق افغانستان در آسیای میانه پول پرداخت نکرده است.

وی تأکید کرده است که بیش از نیمی برقی مصرفی افغانستان از ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تأمین می‌شود. همچنین ایران نیز برق مورد نیاز غرب کشور را تأمین می‌کند.

با این حال، رییس پیشین شرکت برشنا گفته است که با توجه به روابط رو به وخامت تاجیکستان با طالبان، اگر این کشور برق صادراتی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم پرداخت هزینه‌ آن قطع کند، افغانستان در زمستان پیشرو در تاریکی به سر خواهد برد.

منابع دیگر در شرکت برشنا هم به روزنامه وال استریت ژورنال تأیید کرده‌اند که کشورهای همسایه‌ی افغانستان براساس قراردادها «حق دارند که برق کشور را قطع کنند». آنان اما گفته‌اند در تلاشند تا این کشورها را متقاعد کنند که برق افغانستان را قطع نکنند.

منابع در شرکت برشنا به وال استریت ژورنال گفته‌اند که این بدهی‌ها از آن زمان تاکنون به ۹۰ میلیون دلار افزایش یافته است و ادارات دولتی هم ماه‌ها است که پول قبض برق‌ خود را پرداخت نکرده‌اند.

قطع برق در کابل و چند ولایت دیگر افغانستان

کلیدواژه