میزان 13, 1400 15:55 Asia/Kabul
  • طالبان: از جای خالی مجسمه های بودا محافظت می کنیم
    طالبان: از جای خالی مجسمه های بودا محافظت می کنیم

طالبان اعلام کرده است که از جایگاه خالی مجسمه های تخریب شده بودا در ولایت بامیان محافظت خواهند کرد.

به گزارش رادیو دری؛ رهبران طالبان اعلام کرده اند که جایگاه بت های تخریب شده مجسمه های بودا و طاقچه های صخره‌ای که مجسمه های غول پیکر در آن قرار داشتند، سالم نگهداری خواهد شد.

دو مجسه بزرگ  53 و 36 متری بودا بزرگترین  مجسمه های دوران بودایی جهان مربوط به قرن چهارم یا پنجم میلادی  به شمار می‌آمد که طالبان در  سال 2001  بزرگترین این مجسمه ها را منفجر کردند  و به ساکنان منطقه هم اجازه دادند تا بیایند و از نزدیک این واقعه را تماشا کنند.

این در حالی است که اکنون  طالبان گفته اند این کار به دلایل خاصی انجام شده است و حکومت طالبان از حفره های خالی این مجسمه ها برای جذب گردشگران در کشور مراقبت می کند.

مولوی سیف الرحمن محمدی رییس بخش اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته است کسانی که مایل هستند می توانند آزادانه آثار تاریخی دره را بازرسی کنند.

انهدام و تخریب تندیس‌های بودا بخشی از برنامه طالبان در ستیز با میراث فرهنگی پیش از اسلام و مبارزه با الحاد و بت‌پرستی در خاک افغانستان بود.

با این حال، مولوی قلم‌الدین عضو پیشین گروه طالبان و وزیر امر به معروف و نهی از منکر وقت طالبان، تخریب پیکره‌های بودا را کار این گروه ندانسته و گفته است سران گروه طالبان برای تخریب بودا هیچ حکمی صادر نکرده‌ بودند.

معرفی بودای بامیان !

طالبان نقش خود را در تخریب مجسمه شهید مزاری رد کرد

کلیدواژه