میزان 19, 1400 09:46 Asia/Kabul
  • پایان مذاکرات دوحه در میان خوش‌ بینی آمریکا و طالبان
    پایان مذاکرات دوحه در میان خوش‌ بینی آمریکا و طالبان

نخستین دیدار مقامات آمریکایی و طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان، در دوحه، پایتخت قطر انجام شد.

به گزارش رادیو دری به نقل خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا پس از این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد، طالبان بر اساس اقداماتشان و نه بر اساس اظهاراتشان داوری خواهند شد.

 در بخش دیگری از این بیانیه ای آمده است، هیات طالبان در گفت و گوهای روز یکشنبه در دوحه قطر بر دغدغه های امنیتی و تروریسم، عبور ایمن شهروندان آمریکایی و اتباع دیگر کشورها و نیز شهروندان افغان و نیز حقوق بشر شامل مشارکت زنان و دختران در همه وجوه جامعه افغان تکیه کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی در دیدار با طالبان اعلام کردند، این دیدار تداوم تعاملات عملگرایانه با طالبان بود و به منزله اعطای رسمیت یا مشروعیت به این گروه به شمار نمی آید.

در همین حال، وزارت خارجه افغانستان روز شنبه ، اعلام کرد، نمایندگان طالبان در گفت و های دوحه از آمریکا خواستند منع اعمال شده بر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را بردارد.

در پی خروج کامل نظامیان آمریکایی ار افغانستان و سقوط دولت اشرف غنی، رییس جمهوری سابق این کشور، آمریکا حدود 10 میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان را نزد بانک های آمریکایی مسدود کرد.

نهادهای بین المللی هشدار داده اند در صورت خودداری آمریکا از آزادسازی اموال مسدود شده افغانستان و ادامه محدودیت های مالی و تجاری با کابل، افغانستان با فاجعه انسانی مواجه خواهد شد.

دیدار هیات آمریکایی با طالبان در دوحه

کلیدواژه