میزان 24, 1400 12:13 Asia/Kabul
  • واکنش ها به حادثه تروریستی مسجد قندهار ادامه دارد
    واکنش ها به حادثه تروریستی مسجد قندهار ادامه دارد

شورای امنیت سازمان ملل، حمله تروریستی روز جمعه در مسجد شیعیان قندهار را به شدت محکوم و بر ضرورت مجازات مرتکبان این جنایت تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای با  اشاره به حملات اخیر به اماکن دینی افغانستان از جمله مسجدهای قندوز و قندهار، مجازات مرتکبان، سازمان دهندگان و حامیان این اقدامات تروریستی و تحویل آنها به قانون را خواستار شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز حمله تروریستی روز جمعه به مسجد شیعیان در قندهار را محکوم کرد.

ند پرایس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «مردم افغانستان حق زندگی و عبادت در صلح و امنیت را از هر مذهب و اعتقادی که انتخاب می‌کنند، دارند».

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران نیز در بیانیه‌ای شهادت جمعی از شهروندان افغانستانی در حادثه تروریستی مسجد فاطمیه قندهار را تسلیت گفت و از مسوولان کنونی این کشور خواست برای جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران در این بیانیه افزوده است: اکنون بر همگان روشن شده است که آمریکای جهانخوار پس از شکست‌های راهبردی خود در غرب آسیا با عوامل نیابتی خود در منطقه درصدد انتقام‌گیری از مردم سلحشور افغانستان و ایجاد التهاب و تنش و شعله‌ورسازی آتش تفرقه است.

حزب رفاه ملی افغانستان نیز این حمله را تروریستی و هولناک خوانده و آنرا به شدت محکوم کرده است.

این حزب از همه مردم بیدار و آگاه جهان خواسته است که در این حملات از  شیعیان حمایت کنند.

"شاه حسین مرتضوی" مشاور ارشد امور فرهنگی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم گفته است که حملات هدفمند و زنجیره ای به مساجد و نماز گزاران، حمله بر وحدت ملی، مذهبی و سیاسی  افغانستان است و  تامین امنیت مراکز آموزشی و دینی باید در اولویت جدی قرار گیرد. 

"مولوی حبیب الله حسام "رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان که در  پنجشیر در کنار نیروهای احمد مسعود قرار دارد هم در واکنش به این حمله نوشت در دارالخلافه تامین امنیت وعدالت واسلام کجا رفت!؟

آیت الله صالحی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان نیز در پیامی، شهادت جمعی از نمازگزاران شیعه در مسجد «امام بارگاه فاطمیه» در شهر قندهار را به محضرحضرت، ولی عصر (ع)، مردم افغانستان و خانواده‌های مصیبت دیده تسلیت گفت و از همه مردم افغانستان بویژه هیئت‌های امنای مساجد و مراکز علوم دینی خواست برای تامین امنیت مساجد و مراکز مذهبی توجه بیشتری کنند.

حجت الاسلام «سید عیسی حسینی مزاری» رئیس مرکز فرهنگی تبیان افغانستان نیز درمطلبی تحلیلی با اشاره به عوامل حمله تروریستی به نمازگزاران قندهار اعلام کرد: این حمله کار گروه‌های افراطی مورد حمایت آمریکاست و آمریکا نمی‌خواهد صلح وثبات درافغانستان برقرار شود.

رحمت الله نبیل رییس اسبق اداره امنیت ملی افغانستان نیز در پیامی جنایت در قندهار را به شدت محکوم کرد و افزود: اکنون مدیریت جنگ و صلح از کنترل طالبان خارج شده است.وی به صورت تلویحی از دستیابی داعش به سلاح و مهمات فراوان در افغانستان و برافراشته شدن پرچم‌های سیاه (داعش) ابراز نگرانی کرده است.

دکتر «لطیف نظری» استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای افغانستان نیز درپیامی حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه درقندهار را محکوم کرد.

ظهر روز جمعه ( ۲۳ میزان) مهاجمان انتحاری به مسجد «امام‌بارگاه فاطمیه» در مربوطات حوزه‌ اول امنیتی شهر قندهار حمله کردند که در این حمله بیش از 60 تن از نمازگزاران شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه ترویستی داعش با پذیرفتن مسوولیت این حمله  اعلام کرده است که دو نفر از اعضای این گروه ابتدا نگهبانان مسجد را به ضرب گلوله کشته‌ و پس از آن خود را منفجر کرده‌اند.

 

کشورها و شخصیت های مختلف سیاسی انفجار خونین در قندهار را محکوم کردند

 

کلیدواژه