میزان 25, 1400 09:05 Asia/Kabul
  • عبدالسلام حنفی: دیدار با مقامات ازبکستان دستاوردهای مثبتی داشت
    عبدالسلام حنفی: دیدار با مقامات ازبکستان دستاوردهای مثبتی داشت

معاون رییس دولت موقت طالبان که به تاشکند سفر کرده است دیدار و گفتگو با مقامات ازبکستان را مثبت و پردستاورد ارزیابی کرد.

به گزارش رادیو دری؛ مولوی عبدالسلام حنفی افزود: در گفتگوها با مقامات ازبکستان در بخش های مختلف از جمله برق، ترانزیت، خط آهن و تجارت توافقات دو جانبه ای صورت گرفت و جانب ازبکستان وعده داد که صادرات برق به افغانستان را قطع نکند.

 

در بیانیه‌ای که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان  در این باره منتشر کرده آمده است که دو طرف در زمینه‌های توسعه تجارت، سوخت و مواد اولیه به ویژه در زمستان، تسهیلات ترانزیتی برای تجار افغانستان، همکاری در بخش صحی، خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سرخان – پل‌خمری و راه‌آهن «ترمز – مزار شریف- کابل – پیشاور» گفتگو کردند.

به گفته مقامات ازبکستان، خط ریلی «ترمز – مزار شریف- کابل – پیشاور» یکی از بزرگ‌ترین طرح‌ها در تاریخ ازبکستان خواهد شد.

مجاهد گفته که تیم‌های کاری مشترکی بین دو طرف در بسیاری از زمینه‌ها تشکیل شده است و نقشه راه همکاری‌ها در 10 روز آینده تکمیل و برای تصمیم گیری به به رهبران دو کشور ارایه می‌شود.

 

در همین حال وزارت امور خارجه ازبکستان اعلام کرد این گفت وگوها در شهر مرزی ترمذ Termez  میان هیات طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی و سردار عمر زاکوف معاون نخست وزیر ازبکستان انجام شد.
 ازبکستان و ترکمنستان کشورهای همسایه افغانستان رویکردی عملی در برابر بازگشت طالبان به قدرت در پیش گرفته و در سالهای اخیر کانال های مستقیم گفت وگو با این گروه ایجاد کردند؛ درمقابل  تاجیکستان از گفت وگوی رسمی با طالبان خودداری کرده است.

هیات طالبان به تاشکند سفر کرد

تخلیه کمک های سازمان ملل به افغانستان در فرودگاه ترمذ

 

 

کلیدواژه