میزان 28, 1400 13:28 Asia/Kabul
  • آمریکا: طالبان اجازه دسترسی به ذخایر بانک مرکزی افغانستان را ندارد
    آمریکا: طالبان اجازه دسترسی به ذخایر بانک مرکزی افغانستان را ندارد

معاون خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه طالبان اجازه دسترسی به ذخایر بانک مرکزی را نخواهد داشت، تاکید کرد که سیاست واشنگتن حفظ رژیم تحریم علیه طالبان و شبکه حقانی و همزمان تسهیل فرآیند کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است.

به گزارش رادیودری، «والی آدیمو»،‌ معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک جلسه‌‌ کمیته‌‌ بانکداری سنای آمریکا در روز گذشته (سه‌شنبه) گفت: تحت هیچ شرایطی به طالبان اجازه‌ی دسترسی به ذخیره‌های بانک مرکزی افغانستان داده نمی‌شود.

رویترز گزارش داد: طالبان که به شدت با مشکلات اقتصادی روبرو بوده، بارها از آمریکا خواسته که اجازه دسترسی این گروه به 9 میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی را فراهم کند.

آدریمو تاکید کرد: ادامه‌ محدودیت‌های اقتصادی علیه‌ طالبان یک امر ضروری است، اما در عین حال نیاز است تا راه‌های مشروع برای فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان یافت شود. 

معاون خزانه‌داری آمریکا درباره سیاست این کشور در قبال طالبان نیز توضیح داد: هدف ما این است که تحریم علیه طالبان و شبکه حقانی را حفظ کنیم و همزمان با این اقدام کمک های بشردوستانه با مردم افغانستان را ادامه دهیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه بدون اجازه طالبان امکان کمک های بشردوستانه به افغانستان دشوار است، تاکید کرد: خزانه‌داری آمریکا تمام اقدامات لازم برای تسهیل فعالیت گروهای بشردوستانه برای کمک به مردم افغانستان در قالب رژیم تحریمی خود را انجام خواهد داد

در پی سقوط نظام و تسلط طالبان بر خاک افغانستان، آمریکا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پول نقد بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و اعلام کرد که به طالبان اجازه دسترسی به این مبلع را نخواهد داد. 

این اظهارت در حالی مطرح می‌شود که صندوق بین المللی پول روز گذشته از احتمال وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده است. 

سرمایه بانک مرکزی افغانستان در آمریکا به طالبان واگذار نمی شود

کلیدواژه