شادمانی افغان‌ها از کناره‌گیری خلیل‌زاد
(last modified 1400-07-28T14:55:36+00:00 )
میزان 28, 1400 19:25 Asia/Kabul
  • افغان‌ها از کناره‌گیری خلیل‌زاد استقبال کردند
    افغان‌ها از کناره‌گیری خلیل‌زاد استقبال کردند

شماری از مردم و سیاست‌مداران افغان در واکنش به استعفای نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، زلمی‌خلیل‌زاد را فردی شیاد و عامل بسیاری از مشکلات افغانستان دانستند.

به گزارش رادیو دری، خبر پایان ماموریت زلمی خلیل‌زاد در افغانستان بازتاب گسترده ای در بین سیاستمداران، کارشناسان، طالبان و حتی مردم عادی داشت به طوری که بیشتر مردم افغانستان نقش وی را به شدت منفی و خلاف منافع مردم افغانستان دانستند اما طالبان از نقش وی در  روند صلح قدردانی کرد.

"رنگین دادفر اسپنتا" مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در توئیتی نوشته است که خلیل‌زاد نقش ویرانگری در روند به اصطلاح  صلح ایفا کرد.

"رحمت الله اندر" مشاور سابق شورای امنیت ملی افغانستان نیز در توئیتی نوشت خلیل زاد رفت اما اقدامات ویرانگر و مخرب او  سالها دامنگیر مردم افغانستان خواهد بود.

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان افزود:  این مرد شیاد (خلیل زاد) پس از بردن افغانستان به یک فاجعه برگشت ناپذیر، از صحنه اخراج شد.

"سید اسحاق گیلانی" دبیرکل حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان هم به رسانه ها گفته است که خلیل‌زاد پس از امضای توافق صلح با طالبان، افغانستان را با بحران سیاسی و نظامی رو به رو کرد.

وی افزود: وضعیت و بدبختی امروز افغانستان ثمره کار خلیل زاد است .

"احمدسعیدی" هم در صفحه فیسبوک خود نوشت زلمی خلیل‌زاد بالاخره برکنار شد اما میراث باقی مانده وی بدبختی، ویرانی، سرگردانی و سقوط نظام افغانستان در سطح بین المللی بود.

خلیل زاد  در سال ۲۰۱۸ میلادی از طرف وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان نماینده ویژه این کشور برای افغانستان گماشته شد.

وی پس از نزدیک به دو سال گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در دوحه، توافق صلح را با این گروه امضا کرد؛ توافقی که براساس آن تمام نظامیان  خارجی افغانستان را ترک کردند و اکنون کارشناسان و آگاهان این توافقنامه را ضربه ای مهلک برای برچیده شدن دولت محمد اشرف‌ غنی می دانند.

طالبان استعفای خلیل زاد را اقدامی مثبت خواند

کلیدواژه