میزان 29, 1400 20:28 Asia/Kabul
  • اردوغان، سفیران 10 کشور را به اخراج تهدید کرد
    اردوغان، سفیران 10 کشور را به اخراج تهدید کرد

رئیس جمهوری ترکیه سفیران 10 کشور از جمله آمریکا، فرانسه و آلمان را که آزادی یک فعال مخالف دولت ترکیه را خواستار شده اند، تهدید به اخراج کرد.

به گزارش رادیو دری، رجب طیب اردوغان به وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که  آنکارا نمی‌تواند پذیرای این سفیران در ترکیه باشد .

کشور‌های کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد و آمریکا در بیانیه‌ای که دوشنبه شب منتشر شد از دولت ترکیه خواستند پرونده «عثمان کاوالا» مخالف سرشناس  آنکارا را که از جمله مخالفان دولت اردوغان است، به سرعت و به شکلی عادلانه بررسی کند.

کاوالا یک ناشر است و از چهار سال پیش بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برد.

اما رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در واکنش به این بیانیه خطاب به این 10 کشور‌ با تاکید بر این که دستگاه قضایی ترکیه مستقل است گفت: «آیا خود را در جایگاهی می‌بینید که به ترکیه درس بدهید؟»

در همین حال ترکیه روز سه شنبه سفیران این کشورها را فراخواند و درخواست دولت‌های آن‌ها را برای آزادی عثمان کاوالا غیرقابل قبول دانست.

عثمان کاوالا ۶۴ ساله که از چهره‌های سرشناس جامعه مدنی ترکیه محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۳ از طرف دولت اردوغان به تلاش برای بر هم زدن ثبات این کشور و دخالت در کودتای نافرجام نظامی سال 2016 ضد دولت متهم شد.

در همین حال شورای اتحادیه اروپا نیز اخیرا  ترکیه را به تحریم در این خصوص تهدید کرد.

وزرای خارجه ترکیه و چند کشور منطقه به کابل سفر می‌کنند

 

کلیدواژه