عقرب 01, 1400 11:00 Asia/Kabul
  • بی‌ اعتنایی سران کشورهای اروپایی به بحران پناهجویان افغان
    بی‌ اعتنایی سران کشورهای اروپایی به بحران پناهجویان افغان

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در پایان اجلاس دو روزه‌ای که در بروکسل برگزار شد بدون در نظر گرفتن نقش خود در ایجاد بحران افغانستان بر تقویت کنترل مرزهای خارجی خود تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه ادعا شده است که اتحادیه اروپا اجازه نخواهد داد تا کشورهای ثالث از مهاجران برای مقاصد سیاسی استفاده ابزاری کنند.

بخشی از بیانیه یادشده به ارائه کمک‌های مالی برای مهاجران سوری که در اردوگاه‌های آوارگان در ترکیه، اردن و مصر مستقر هستند اشاره شده اما نامی از پناهجویان افغانستانی برده نشده است.

اتحادیه اروپا سیاست مشابهی را در قبال پناهجویان افغانستانی در پیش گرفته و مایل است که با ارائه کمک‌های مالی به کشورهای منطقه از سیل مهاجران به مرزهای بیرونی خود جلوگیری کند. 

از سال ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۵۷۰ هزار افغان از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده اند. تنها در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۴ هزار افغان تقاضای پناهندگی خود را به کشورهای اتحادیه ارائه کرده اند که موجب شده افغانستان پس از سوریه به عنوان دومین کشور اعزام کننده پناهجو به اتحادیه اروپا شناخته شود.اکنون نیز بسیاری از افغان ها پشت مرزهای اروپا در انتظار اجازه ورود هستند.

براساس آمارهای ارائه شده توسط ارتش آمریکا، در حال حاضر نزدیک به ۵۳ هزار مهاجر افغان که پس از سقوط کابل به ایالات متحده منتقل شده اند در هشت پایگاه نظامی آمریکا مستقر شده اند.

هزاران مهاجر افغان دیگر نیز در آلمان، قطر، امارات، آلبانی و اوگاندا در اردوگاه ها در شرایط وخیم اجتماعی و بهداشتی مستقر شده اند در حالی که نمی‌دانند که سرنوشت آنان چه خواهد شد.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده و آنان در این کشور با همه امکانات و  ارایه خدمات اجتماعی، بهداشتی، مدرسه، دانشگاه و دیگر خدمات بهره مند بوده اند و ایران در سخت ترین شرایط در کنار مردم افغانستان ایستاده است.

پناهجویان افغانستانی به حمایت بیشتر بین المللی نیاز دارند

کلیدواژه