عقرب 02, 1400 08:58 Asia/Kabul
  • پایان رزمایش پیمان امنیت جمعی در مرز تاجیکستان و افغانستان
    پایان رزمایش پیمان امنیت جمعی در مرز تاجیکستان و افغانستان

رزمایش نظامی کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی که از 6 روز پیش در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان  آغاز شده بود به پایان رسید.

به گزارش رادیو دری، رسانه‌های محلی گزارش دادند که این رزمایش با هدف نشان دادن آمادگی روسیه و متحدانش برای محافظت از تاجیکستان در صورت وقوع حمله‌ای از سوی گروههای تروریستی در خاک افغانستان  طراحی شده بود.

در این رزمایش که با همکاری کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)  شامل بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شد، بیش از ۴ هزار نظامی و همچنین تانک، توپخانه و هواپیماهای تهاجمی شرکت کردند.

«استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت این رزمایش با این هدف برگزار شد که نشان دهیم هیچگونه تهاجمی به خاک تاجیکستان مجاز نخواهد بود و ما تاجیکستان را در برابر خطر تنها نخواهیم گذاشت.

پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه وضعیت کنونی در افغانستان هنوز پایدار نیست و تروریست‌ها سعی می‌کنند از آن سوءاستفاده کنند گفته بود: تهدید واقعی، انتقال فعالیت‌های تروریستی و مواد مخدر از افغانستان به خاک کشورهای همسایه است. 

روابط تاجیکستان با سران طالبان در کابل از همان ابتدا خوب نبود و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش حضور شبه‌نظامیان در دو طرف مرز روسیه باعث نگرانی مسکو شده است.

تحولات افغانستان و برگزاری همزمان سه رزمایش در تاجیکستان

برگزاری ۳ رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در مرز افغانستان-تاجیکستان

کلیدواژه