عقرب 05, 1400 11:00 Asia/Kabul
  • یونیسف: ۱۰ میلیون کودک افغان از واکسن پولیو محروم شده‌اند
    یونیسف: ۱۰ میلیون کودک افغان از واکسن پولیو محروم شده‌اند

مسئولان بخش صحت افغانستان می گویند که تحولات سیاسی اخیر در کشور و همه گیری ویروس کرونا، باعث شده تا حدود ده میلیون کودک زیر پنج سال، از واکسین پولیو محروم بمانند.

به گزارش رادیودری، کمال شاه سعید، مسئول ارتباطات برنامهٔ پولیو صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفته که به تعویق افتادن کمپاین های پولیو سبب ایجاد خلاء معافیتی و افزایش واقعات فلج در میان کودکان زیرسن پنج سال شده است.

مسئول ارتباطات برنامهٔ پولیوی سازمان ملل متحد برای اطفال به رسانه ها گفت: دفتر یونیسف، سازمان جهانی صحت و وزارت صحت عامه در راستای از سرگیری کمپاین های پولیو در تمام نقاط کشور افغانستان تلاش می‌کنند و برای اجرای آن آمادگی کامل دارند. 

مسئولان صحی نیز می‌گویند که ناامنی، بحران همه‌گیری کروناویروس و تحولات اخیر در افغانستان سبب محرومیت ۹.۹ میلیون کودک زیرسن پنج سال از واکسین پولیو شده است.

از سویی دیگر، داکتر افضلی، آمر محافظت کتلوی ریاست صحت عامه بلخ گفت: از ماه جون سال ۲۰۲۱ تاکنون در حوزه شمال و سراسر افغانستان هیچ کمپاین واکسن پولیو تطبیق نشده است و قرار است این روند به تاریخ هشت نوامبر از سرگرفته شود.

به گفتۀ وی، در حال حاضر وزارت صحت عامۀ افغانستان در عرصه تطبیق کمپاین پولیو با کدام مشکل خاص روبرو نیست و زنان نیز می‌توانند با رعایت نمودن مسایل شرعی فعالیت کنند.

سال گذشته حدود سه میلیون کودک به دلیل ناامنی ها و موانع اجتماعی در برخی از مناطق کشور از واکسین پولیو محروم شده بودند، اما با روی کار آمدن حکومت جدید مشکلات امنیتی تا حدی برچیده شده است.

از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا به حال، یک واقعه نوع اول و ۴۲ واقعه دوم پولیو در افغانستان ثبت شده است.

واکسینه شدن ۳ میلیون کودک بازمانده از واکسن پولیو در افغانستان+صوت

کلیدواژه