عقرب 05, 1400 19:06 Asia/Kabul
  • بیانیه نشست تهران: راه حل مسائل افغانستان تشکیل دولت فراگیر است
    بیانیه نشست تهران: راه حل مسائل افغانستان تشکیل دولت فراگیر است

وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پایان نشست تهران با صدور بیانیه ای مشترک تاکید کردند: یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسائل افغانستان است.

به گزارش رادیو دری؛ وزیران خارجه ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان، روسیه و چین در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در بیانیه ای  با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار ابراز امیدواری کردند جهان به زودی افغانستانی با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه  را شاهد باشد.

در ادامه این بیانیه با ابراز نگرانی از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان بر ضرورت تشکیل یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام در افغانستان و حمایت قوی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور تاکید شد.

این بیانیه می افزاید: طرف های مسوول در افغانستان باید به جامعه بین المللی تضمین بدهند که قلمرو افغانستان هیچ گونه تهدیدی برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد کرد و گروه های جنایتکار، تروریستی و جدایی طلب از این کشور استفاده نخواهند کرد و رویکردی دوستانه در قبال کشورهای همسایه در پیش خواهند گرفت.

در بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه از جامعه بین‌المللی و کشورهای کمک‌ کننده درخواست شد که از کشورهای میزبان پناهندگان افغان، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان حمایت‌های مالی مستمر، کافی و متناسب انجام گیرد.

امیرعبداللهیان: آمریکا مسوول درد و رنج مردم افغانستان است

پیام گوترش به نشست تهران: نقض حقوق بشر در افغانستان نگران کننده است

 

 

کلیدواژه