عقرب 06, 1400 16:03 Asia/Kabul
  • خلیل زاد: آمریکا با طالبان تعامل کند
    خلیل زاد: آمریکا با طالبان تعامل کند

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان با تاکید بر ضرورت تعامل دولت بایدن با طالبان، از پیمان صلح آمریکا و طالبان که با حضور او منعقد شد، دفاع کرد و اشرف غنی را مقصر شکست‌ها دانست.

به گزارش رادیو دری، زلمای خلیل‌زاد نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان در مصاحبه با اندیشکده آمریکایی "صلح بین‌الملل کارنگی ایندومنت" گفت: دولت بایدن باید با طالبان تعامل و به کاهش بحران انسانی که اکنون این کشور را در بر گرفته است، کمک کند.  

خلیل زاد هشدار داد: اینکه اجازه دهیم دولت جدید طالبان در کابل سقوط کند، یک بحران انسانی عمیق ایجاد می‌کند و موجب مهاجرت میلیون‌ها افغان، بی‌ثباتی این منطقه و ایجاد فضا برای تروریسم می‌شود.

 

وی افزود: لازم است که ما در کنار آنها بنشینیم و روی نقشه راهی موافقت کنیم که به مساله بی‌اعتمادی یا بدگمانی میان طرف‌ها و رفتار آنها در زمینه حقوق بشر بپردازد و همچنین در ازای آن، گام‌های مشخصی که ما باید برداریم روشن شود.

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان اظهار کرد: طالبان از برخی نظرها تغییر کرده و از برخی جهات مانند قبل است؛ آنها به این توافق که اجازه ندهند گروه‌های تروریستی علیه آمریکا توطئه و دسیسه‌چینی کنند پایبند هستند.

خلیل زاد "بدبینی" ایالات متحده نسبت به طالبان را موجه دانست و در عین حال افزود: باید به جای "فلج کردن" به "اکتشاف" فرصت‌ها برای دیپلماسی بپردازیم.

وی با اشاره به "عملکرد ضعیف" نیروهای افغان تحت حمایت ایالات متحده، از اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین افغانستان انتقاد کرد و یادآور شد که او معتقد بود بدون حضور ایالات متحده می‌تواند طالبان را از طریق نظامی شکست دهد و به درخواست‌های طالبان برای استعفای خود توجه نکرد.

زلمای خلیل زاد گفت: ما همه از ناسازگاری اشرف غنی و پافشاری او برای ماندن در قدرت شوکه شدیم؛ سوءمحاسبه غنی این بود که فکر نمی‌کرد ما درباره خروج آنقدر جدی باشیم و گمان می‌کرد آمریکا هرگز از افغانستان خارج نخواهد شد.

 طالبان استعفای خلیل زاد را اقدامی مثبت خواند

مجاهد اظهارات خلیل زاد را درباره حضور القاعده در افغانستان رد کرد

کلیدواژه