عقرب 08, 1400 12:38 Asia/Kabul
  • درخواست طالبان از جامعه جهانی برای آزادسازی پول های افغانستان
    درخواست طالبان از جامعه جهانی برای آزادسازی پول های افغانستان

دولت طالبان همزمان با افزایش میزان فقر و مشکلات بیکاری مردم این کشور از جامعه جهانی خواست دارایی های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کنند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری رویترز، میلیاردها دلار دارایی افغانستان در خارج از این کشور نزد بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک های مرکزی در اروپا ذخیره هستند، اما از زمانی که نیروهای طالبان در ماه اوت به قدرت رسیدند این دارایی ها مسدود شده اند.
احمد ولی حقمل سخنگوی وزارت مالیه دولت طالبان گفت:  این پول متعلق به ملت افغانستان است. توقیف این پول غیراخلاقی و برخلاف تمام ارزش ها و قوانین بین المللی است.

پیش از این نیز شاه محرابی، از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان از کشورهای اروپایی از جمله آلمان خواست تا دارایی های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کنند تا از فروپاشی اقتصاد افغانستان و مهاجرت گسترده مردم این کشور به سمت اروپا  جلوگیری شود.

به گفته محرابی اگر این ذخایر مسدود باقی بمانند، واردکنندگان افغان قادر به پرداخت هزینه محموله های خود نخواهند بود، بانک ها شروع به سقوط می کنند، موادغذایی کمیاب و مغازه های خوار و بار فروشی خالی می شوند.

این در حالی است که دولت آمریکا پس از خروج خفت بار از افغانستان و پس از 20 سال اشغال این کشور به تازگی نیز حدود 9 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.

انتقاد وزیرخارجه طالبان از بلوکه کردن دارایی های افغانستان در آمریکا

کلیدواژه