عقرب 08, 1400 13:42 Asia/Kabul
  • توافق ترکمنستان و طالبان برای آغاز کار پروژه تاپی
    توافق ترکمنستان و طالبان برای آغاز کار پروژه تاپی

مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در کابل با رشید مردوف؛ وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار دو طرف برای آغاز هرچه زودتر پروژه «تاپی» توافق کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توییتی نوشته‌ است که  مردوف در این دیدار که امروز انجام شد با بیان اینکه ترکمنستان آماده تقویت روابط همه جانبه و ادامه همکاری با افغانستان است، گفته که کشورش از امنیت کامل مرزی و تجارت راضی است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان برای تطبیق پروژه‌های مشترک اعلام آمادگی کرده و از ترکمنستان خواسته تا برای گسترش تجارت و ایجاد ویزا و سایر تسهیلات لازم برای تجار افغان گام های فوری بردارد.

به نوشته بلخی دو طرف توافق کردند که وزارتخانه‌های سکتوری با تسهیل و هماهنگی وزارت‌های خارجه دو کشور جلسات فنی مستقیم را برای گسترش تجارت برق، گاز و نفت جهت کنترل قیمت‌ها برگزار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزوده است که وزیران خارجه ترکمنستان و «امارت اسلامی افغانستان» توافق کرده‌اند که پروژه تاپی و سایر پروژه‌ها باید هر چه زودتر آغاز شود.

پروژه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان یا تاپی در سال ۲۰۱۸ در افغانستان راه‌اندازی شد؛ اما این پروژه مدت‌هاست که متوقف شده‌است.

این خط لوله در افغانستان از مرز شمال غربی با ترکمنستان، از جنوب از طریق شهر غربی هرات تا قندهار در نزدیکی مرز با پاکستان خواهد گذشت.

انتظار می‌رود این خط لوله سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از گالکینیش؛ دومین میدان گازی بزرگ جهان، به شهر فضیلکا در هند در نزدیکی مرز پاکستان منتقل کند.

وزیر خارجه ترکمنستان وارد کابل شد

کلیدواژه