توقف فعالیت چندین رسانه در افغانستان
(last modified 1400-08-15T07:48:59+00:00 )
عقرب 15, 1400 12:18 Asia/Kabul
  • توقف فعالیت چندین رسانه در افغانستان
    توقف فعالیت چندین رسانه در افغانستان

پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، از مجموع ۱۸ رسانه فعال در ولایت های شمالی کابل پایتخت، فعالیت ده رسانه به دلایل متوقف شده است.

به گزارش رادیو دری، مسئولان نهادهای حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌گویند:  پس از تسلط طالبان بر کشور، از میان ۱۸رسانه صوتی، تصویری و چاپی در ولایت‌های پروان و کاپیسا در شمال کابل، فعالیت ۱۰رسانه بنا بر مشکلات اقتصادی و وضع محدودیت‌ها از طرف طالبان متوقف شده است. با توقف فعالیت این رسانه ها ده ‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیکار شده‌اند.

مسرور لطفی، مسئول رسانه‌ای اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در گفتگو با روزنامه ۸صبح، دلیل توقف رسانه ها محلی پروان را مشکلات اقتصادی و وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان دانست. 

او افزود: «پیش از حاکمیت طالبان، حدود ۱۰ رسانه صوتی، چاپی و تصویری در ولایت پروان نشرات داشت، اما پس از آن، تنها دو تا سه رسانه صوتی فعالیت دارند.»

فرهاد بهروز، مسئول انجمن روزنامه نگاران آزاد کاپیسا نیز می‌گوید که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، از میان هشت رسانه مختلف دولتی و خصوصی در این ولایت، یک رادیو و یک رسانه چاپی بنابر چالش‌های اقتصادی، فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند.

عدم دسترسی به اطلاعات، خود سانسوری و وضع قیودات سخت‌گیرانه از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان این ولایت‌ها، از چالش های دیگر سد راه خبرنگاران عنوان شده است.

این درحالیست که چند هفته پیش، اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان اعلام کرده بود با رویکار آمدن حکومت طالبان، نزدیک به ۷۰ درصد خبرنگاران بیکار شده‌اند و نزدیک به ۷۰ درصد از رسانه‌ها در کشور به علت چالش‌های اقتصادی و علت‌های دیگر بسته شده است.

با تسلط طالبان بر افغانستان شرایط ادامه کار برای رسانه ها بسیار دشوار شده است

کلیدواژه