عقرب 19, 1400 16:56 Asia/Kabul
  • دولت اسلام آباد و طالبان پاکستان یک ماه آتش بس کردند
    دولت اسلام آباد و طالبان پاکستان یک ماه آتش بس کردند

دولت اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان با میانجی گری سراج الدین حقانی وزیر امور داخله حکومت طالبان افغانستان بر سر آتش بس یک ماهه به توافق رسیدند.

به گزارش رادیو دری؛ دو طرف توافق کرده اند تا در دوره آتش بس مذاکرات صلح را آغاز کنند تا به سال‌ها خون‌ریزی در پاکستان پایان داده شود.

احتمال دارد این آتش بس یک ماهه که تا نهم دسامبر برقرار است تمدید شود.

تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) یک گروه مجزا از طالبان افغانستان است و از سال‌ها قبل برای ایجاد حکومتی بر مبنای تفسیر خود از قوانین شرعی علیه حکومت پاکستان  می‌جنگند.

قبل از این تلاش‌های ناموفق متعددی برای رسیدن به صلح میان حکومت و تحریک طالبان پاکستان صورت گرفته بود، اما پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در کابل در ماه اسد دو طرف به کمک رهبران طالبان افغانستان در مناطق مرزی دیدار کردند.

این گروه در غرب عمدتاً پس از تلاش برای قتل ملاله یوسف‌زی بر سر زبان‌ها افتاد و در سال‌های اخیر هزاران نیروی نظامی و غیرنظامی را در بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری کشته است.

تحریک طالبان پاکستان گفته است که به عنوان پیش شرط مذاکرات،آزادی تعدادی از زندانیان خود را خواستار شده و «آماده مذاکراتی است که به صلح پایدار منجر شود».گفته می شود که این گروه حدود ۴ هزار  تا ۵ هزار  جنگجو دارد.

 آمادگی اسلام آباد و طالبان پاکستان برای عقد توافق آتش بس

کلیدواژه