عقرب 19, 1400 19:25 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی تاجیکستان از افزایش تهدیدات از سوی افغانستان
    ابراز نگرانی تاجیکستان از افزایش تهدیدات از سوی افغانستان

دبیر شورای امنیت تاجیکستان اوضاع در مرزهای مشترک کشورش با افغانستان را متشنج توصیف و تاکید کرد: تهدیدات از سوی افغانستان در حال افزایش است.

به گزارش رادیو دری، «نصرالله محمدزاده» دبیر شورای امنیت تاجیکستان در نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی‌نو گفت: وضعیت در مرز افغانستان و تاجیکستان همچنان دشوار  و تهدیدات از افغانستان نیز در حال افزایش است.

محمدزاده افزود: طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان خود را با فضای نظامی-سیاسی و ژئوپلیتیکی در سراسر جهان سازگار کرده و وضعیت را در عرصه امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر داده است.

 دبیر شورای امنیت تاجیکستان با موجه خواندن نگرانی‌های دولت دوشنبه درباره افغانستان اضافه کرد: کشور ما با افغانستان هم مرز است و در خط مقدم مقابله با گسترش خطر تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و دیگر انواع جرایم فرامرزی قرار دارد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که از ابتدای روی کار آمدن طالبان در افغانستان، روابط بین دولت دوشنبه و دولت موقت طالبان تیره است.

طالبان دولت تاجیکستان رابه حمایت از مخالفان حکومت موقت خود متهم می کند.

از سوی دیگر چندی پیش «روح‌الله عمر» عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان تاجیکستان را همسایه خوب افغانستان خواند و اعلام کرد که تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک تنش‌ها بین افغانستان و تاجیکستان ادامه دارد.

 وی اظهار کرد که دولت طالبان خواستار روابط خوب با همه کشورهاست و اجازه استفاده از  خاک افغانستان علیه دیگر کشورها از جمله تاجیکستان را نخواهد داد.

 نشست منطقه‌ای هند درباره افغانستان امروز (چهارشنبه، ۱۹ عقرب) با حضور روسیه، کشورهای آسیای مرکزی، ایران و هند  برگزار شد.

آمادگی تاجیکستان برای کمک به افغانستان

چین برای تاجیکستان در مرز با افغانستان پایگاه نظامی می سازد

کلیدواژه