عقرب 23, 1400 12:30 Asia/Kabul

گروه طالبان با استفاده از نیروهای تخصصی رژیم گذشته نیروی هوایی در ولایت بلخ را برای مبارزه با تهدیدات امنیتی فعال کرده اند .

مقامات حکومت طالبان در شمال افغانستان گفته اند که نیروی هوایی که قبلا در چوکات۴ قول اردوی ۲۰۹ شاهین فعالیت داشت و پس از سقوط نظام جمهوری  ازهم پاشیده بود مجددا احیا شده است .

مولوی عطاءالله عمری فرمانده قول اردوی نظامیان افغانستان در شمال این کشور که از قول اردوی ۲۰۹ شاهین به الفتح تغییر نام یافته است می گوید که نظامیانی که در رژیم گذشته دربخش قوای هوایی فعالیت داشتند دوباره به وظایفشان دعوت شده و کارهای خود را از سر گرفته اند.

به گفته وی این نظامیان  از تخصص لازم برای احیای مجدد نیروی هوایی و بازسازی تجهیزات و ادوات هواپیماهای نظامی برخوردار هستند.

فرمانده قول اردوی الفتح در شمال افغانستان همچنین گفته است که مهندسان نیروی هوایی توانسته اند تعدادی از بالگردهای آسیب دیده را ترمیم کنند و بر آسمان مزارشریف به پرواز در بیاورند.

مولوی عطاءالله عمری افزود: از این نیروها برای تامین امنیت بهتر و مبارزه جدی با گروه های تروریستی چون داعش استفاده خواهد شد.

از سویی هم ضیاءالدین عاصم که به تازگی از سوی حکومت طالبان به فرماندهی نیروی هوای در شمال افغانستان تعیین شده است می گوید که با فعال شدن نیروی هوایی در قول اردوی الفتح  توان رزمی و دفاعی نیروهای ارتش و آمادگی آنها برای مبارزه با هرگونه تهدیدات امنیتی افزایش یافته است.

عاصم یاد آور شده است که با برگشتن مجدد نظامیان پیشین به وظایفشان فعالیتها در نیروی هوایی به تدریج به حالت عادی برمی گردد.

 با سقوط نظام جمهوریت و حاکم شدن گروه طالبان در افغانستان نیروی هوای این کشور مانند سایر بخشهای نظامی ازهم پاشید و بسیاری از نظامیان و بالاخص صاحب منصبان بلند رتبه که دارای تخصص های فنی و مسلکی بودند کشورشان را ترک  ویا از ادامه کار با نظام طالبان خود داری کردند.

استعفای شماری از خلبانان نیروی هوایی افغانستان

 

کلیدواژه