عقرب 23, 1400 18:00 Asia/Kabul

حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان گفت: داعش پدیده وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ سازگاری ندارد.

به گزارش رادیو دری، رییس جمهور پیشین افغانستان در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با بیان این‌که حوادث تروریستی اخیر در کابل، قندوز و قندهار با نام داعش دسیسه ای علیه افغانستان برای دوام بی ثباتی و آنارشی و به منظور تعقیب اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه است، گفت: داعش پدیده وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ وجهه و سازگاری ندارد. حامد کرزی تأکید کرد: وضع دشوار کشور ما و حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که با استقرار صلح دایمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم.

حامد کرزی اظهار داشت: حوادث تروریستی اخیر که در کابل، قندوز و قندهار که با نام داعش صورت گرفت و قلب تمام مردم ما را جریحه‌دار نمود، حقیقتا دسیسه ای علیه افغانستان برای دوام بی ثباتی و آنارشی و به منظور تعقیب اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه است. لذا داعش پدیده وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ وجهه و سازوگاری ندارد.

کرزی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که افغانستان در اثر تجاوز پیاپی قدرت های جهانی و مداخلات منطقوی بارها شاهد جنگ های خونین و طولانی بوده و ملت مسلمان افغانستان بخاطر دین و سرزمین اسلامی شان سال های متمادی به جهاد و دفاع پرداختند.و از این جهت متحمل خسارات و صدمات سنگینی شده اند که به جبران فوری و حمایت جدی نیاز دارد.

وی درخطاب به کشور های دخیل در قضایای افغانستان، تاکید کرد: از جامعه جهانی به خصوص قدرت های بزرگ دخیل در قضایای افغانستان می‌خواهیم که اگر واقعا نگران امنیت خود و جهان هستند و به تعهدات شان در قبال افغانستان و مردم افغانستان استوار اند در این مرحله مهم و حیاتی برای ایجاد صلح و ثبات و عبور از وضع شکننده و دشوار کنونی با مردم افغانستان همکاری نمایند. در غیر آن صورت آسیب و ضربه جبران ناپدیزی به افغانستان، منطقه و جهان وارد خواهد شد.

همزمان با فرا رسیدن هفته وحدت اسلامی و برگزاری کنفرانس جهانی وحدت اسلامی، مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان را با محورهای شاخصه‌ها و معیارهای تشکیل حکومت اسلامی، دولت فراگیر، تأمین امنیت، احقاق حقوق ملت و کسب مشروعیت بین‌المللی برگزار کرد.

جزئیات بیشتر این خبر را در سخنان حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان بشنوید.

برگزاری وبینار بین‌المللی «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان»

کلیدواژه