عقرب 24, 1400 09:24 Asia/Kabul

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان اظهار داشت که طالبان با ایجاد دولت همه‌شمول، همه اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا از رهگذر آن برای مردم یک افق روشنِ رهایی از قتل‌ها و انفجارها ایجاد شود.

به گزارش رادیو دری، آیت‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با اشاره به چهار دهه مصائب و مشکلات مردم افغانستان و همچنین تحولات اخیر این کشور، خطاب به مسئولان دولت طالبان اظهار امیدواری کرد که آنان با ایجاد دولت همه‌شمول، همه اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا از رهگذر آن برای مردم یک افق روشنِ رهایی از قتل‌ها و انفجارها ایجاد شود.

آیت‌ الله صالحی مدرس در چراییِ عقب‌ماندگی جهان اسلام با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر آن ابراز داشت: این عقب‌ماندگی‌ها فقط و فقط برای این است که ملت مسلمان با یکدیگر وحدت ندارند، در حالی که عظمت اسلام و عظمت ملت مسلمان مرهون وحدت است و دین اسلام نیز به وحدت نه به عنوان یک درس اخلاقی یا به عنوان یک فعل مستحب، بلکه به عنوان یک امر واجب، توصیه اکید نموده است.

آیت‌الله صالحی مدرس در توصیف وضعیت ملت افغانستان در چند دهه‌ی گذشته گفت: مردم مظلوم ما در چهار دهه یا بیشتر از چهار دهه گرفتار ظلم و ستم و انتحار و انفجار بوده و مساجد، حسینیه‌ها و مکاتب آنها تخریب گردیده است. پیرمردها و پیرزن‌ها و اولادشان همه رفتند و مردم به این همه مهاجرت‌ها، ذلت‌ها و زحمت‌ها دچار شدند. در واقع چهار دهه ملت مسلمان افغانستان گرفتار بدبختی‌های عجیب و غریبی بودند که شاید در عالم نمونه نداشته باشد.

این عالم دینی ادامه داد: اما اخیرا یک تغییر و تحول سیاسی در کشور بوجود آمد که امیدواریم با ایجاد دولت همه‌شمول، همه اقوام را ملت واحد افغانستان بداند تا شاید برای ملت عزیز کشورمان یک افق روشنی ایجاد شود و روزی از آن همه زحمت‌ها و قتل‌ها و انفجارها خلاص شوند تا بتوانند مقداری در راحتی زندگی کنند.

جزئیات بیشتر این خبر را در سخنان آیت‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان بشنوید.

برگزاری وبینار بین‌المللی «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان»

کلیدواژه