عقرب 24, 1400 17:16 Asia/Kabul
  • نگرانی مردم افغانستان از سقوط بی سابقه ارزش پول ملی
    نگرانی مردم افغانستان از سقوط بی سابقه ارزش پول ملی

رسانه های افغانستان اعلام کردند ،سقوط ارزش پول ملی این کشور (افغانی) در مقابل دلار آمریکا، باعث نگرانی مردم و افزایش قیمت کالاهای وارداتی و خوراکی شده است.

به گزارش ایرنا ، رسانه های افغانستان امروز دوشنبه اعلام کردند ، روند کاهش ارزش پول ملی افغانستان (افغانی) در بازارهای این کشور ادامه دارد و  به بیش از 95 افغانی در برابر یک دلار رسیده است .

در این زمینه "نبی اقبال"، کارشناس اقتصادی افغانستان، مسدود  بودن دخایر ارزی این کشور از طرف آمریکا ،مشکلات ساختاری دراقتصاد، نبود توازن در صادرات و واردات و  کمبود پول نقد را از دلایل کاهش ارزش پول ملی کشور این کشور دانست .این کارشناس اقتصادی افغان افزود،کاهش بهای ارز افغانی در مقابل ارزهای خارجی، رشد تورم و افزایش قیمت مواد خوراکی را در داخل افغانستان به دنبال دشته است .نبی اقبال گفت : فقر بیشتر و قحطی وسیع‌تر در انتظار جامعه افغانستان است.

حبیب‌الله فایق،  از شهروندان افغانستان نیز  در واکنش به افزایش سریع ارزش دلار در برابر ارز افغانی گفت: این روند اگر ادامه پیدا کند، به‌زودی یک دلار به ۱۰۰ افغانی می‌رسد و مردم از گرسنگی خواهند مرد، چون قیمت یک کیسه آرد بیشتر از سه هزار افغانی خواهد شد و مردم عادی توان خرید آن را ندارند.»

در سه  ماه اخیر،  برنامه جهانی غذا و شمار دیگری از سازمان‌های جهانی امدادرسان، بارها احتمال وقوع فاجعه انسانی در پی گسترش فقر و قحطی در افغانستان هشدار داده‌اند.این در حالی است که کشورهای غربی از جمله آمریکا به بهانه های مختلف سرمایه ها و دارایی های افغانستان را بلوکه کردند.

نظامیان آمریکایی  پس از 20 سال اشغالگری و نابود کردن زیر ساخت های اقتصادی افغانستان در اواخر ماه اوت با خفت ، سرافکندگی و شکست از این کشور خارج شدند . گروه طالبان  هم از 15 اوت قدرت را در افغانستان بدست گرفته است

کاهش کم سابقه ارزش افغانی

کلیدواژه