عقرب 25, 1400 12:59 Asia/Kabul
  • واکسن‌های ژنتیکی کرونا هر ثانیه‌ هزار دلار سود به جیب شرکتهای سازنده سرازیر می کند
    واکسن‌های ژنتیکی کرونا هر ثانیه‌ هزار دلار سود به جیب شرکتهای سازنده سرازیر می کند

در حالیکه بسیاری از کشورهای فقیر از واکسن محرومند، شرکت‌های فایزر، بایون تک و مدرنا ثانیه‌ای یک هزار دلار از درآمد فروش واکسن‌های کرونا سود می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اتحادیه واکسن مردم» که برای دسترسی بیشتر به واکسن کرونا تلاش می‌کند نوشت که بر اساس گزارش‌های فصلی این شرکت‌های دارویی، واکسن سازهای مذکور تقریباً تمامی واکسن‌های کرونا را به کشورهای ثروتمند فروخته‌اند.

این اتحادیه تخمین زد که این سه شرکت در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۳۴ میلیارد دلار برابر با ثانیه‌ای یک هزار دلار، دقیقه‌ای ۶۵ هزار دلار و روزی ۹۳.۵ میلیون دلار «سود قبل از کسر مالیات» به جیب زده‌اند.

مازا سیوم ، مسئول بخش آفریقای این اتحادیه گفت: چند شرکت ساعتی چند میلیون دلار سود می‌برند در حالیکه تنها ۲ درصد از مردم کشورهای کم‌درآمد به صورت کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. فایزر، مدرنا و بایون تک از حق انحصاری خود برای اولویت دادن به سودآورترین قراردادها با ثروتمندترین دولت‌ها استفاده کرده و کشورهای کم‌درآمد را نادیده گرفته‌اند.

در گزارش این اتحادیه آمده که شرکت‌های فایزر و بایون تک کمتر از ۱ درصد از تولید خود را به کشورهای کم‌درآمد ارسال کرده و سهم این کشورها از واکسن مدرنا تنها ۰.۲ درصد است.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا با انتقاد از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان اعلام کرد، تنها 5 درصد از مردم قاره آفریقا در برابر ویروس کرونا به طور کامل واکسینه شده اند.

 

 

کلیدواژه