عقرب 25, 1400 13:26 Asia/Kabul
  •  گسترش روابط ایران و افغانستان/ ایران نگران بی ثباتی در افغانستان

سفر حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به این کشور؛ ضمن فراهم کردن زمینه های لازم برای تقویت مناسبات دوکشور نشانگر نگرانی ایران از حضور گروه‌هایی مانند داعش و همچنین نفوذ دوباره قدرت‌های جهانی با هدف بی‌ثباتی در افغانستان است.

چگونگی روابط افغانستان با کشورهای همسایه، به‌ویژه ایران به دلیل آنچه مشترکات فرهنگی، دینی، زبانی و مذهبی عنوان می‌شود، همواره مورد بحث و گفت‌وگو در محافل سیاسی دوکشور بوده و انتظار می رود سفر اخیر نماینده ویژه ایران به افغانستان، به تقویت منافع ملی طرفین و ثبات منطقه منجر شود.

متاسفانه حکومت‌های ضعیفی که در افغانستان به‌ویژه در چهار دهه اخیر شکل گرفته، هیچگاه نتوانسته براساس منافع ملی افغانستان رابطه خود را با کشورهای همسایه تنظیم کنند.

در این ارتباط چند تن از کارشناسان و شخصیت های افغانستان با استقبال از سفر هیات ایرانی به افغانستان، در گفتگو با خبرگزاری آوا دیدگاه های خود را در این خصوص بیان کردند.

دکتر اکرم عارفی، استاد دانشگاه با اشاره به نگرانی ایران از حضور گروه‌هایی مانند داعش و نفوذ قدرت‌های استکباری در افغانستان، گفت: به همین دلایل ایران همواره خواستار ثبات و امنیت در افغانستان است.

عارفی با اذعان به اهمیت گسترش روابط میان ایران و افغانستان برای دوکشور گفت: حضور میلیونی مهاجران افغان در ایران هم از نگرانی های عمده ایران است که با افزایش ضریب امنیت داخلی در افغانستان، بخشی از نگرانی های ایران در این خصوص حل خواهد شد.

در همین حال شکیبا هاشمی، نمایده پیشین مردم قندهار در ولسی جرگه نیز می‌گوید؛ رابطه ایران با حکومت گذشته و کنونی بر اساس منافع امنیتی سیاسی و اقتصادی استوار است و ایران ثابت کرده همواره خواستار استقرار یک افغانستان با ثبات است زیرا به نفع این کشور است.

به باور خانم هاشمی؛ رابطه ایران با طالبان درمقایسه با 20 سال پیش متفاوت است و وجود دشمن مشترک بنام آمریکا در گرایش دوطرف تاثیرگذار بوده است.هاشمی مسایل تجاری را هم از نکات برجسته و مورد علاقه دوطرف در ادوار گذشته و حال دانست . 

وی با ابرازخوش بینی از آینده‌ی رابطه میان افغانستان و ایران،گفت: تنش یا بی‌نظمی و جنگ‌ در افغانستان نه تنها به نفع این کشور بلکه به نفع کشورهای منطقه ازجمله ایران نیست.

روز گذشته حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان وارد کابل شد و با سران طالبان در موارد مختلف از جمله چگونگی روابط سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه روند کمک‌رسانی به مردم افغانستان بحث و تبادل نظر کرد.

کاظمی قمی : ایران همواره حامی ملت افغانستان بوده است

کلیدواژه