قوس 02, 1400 13:08 Asia/Kabul
  • عمران خان: افغانستان به کمک های فوری مالی نیاز دارد
    عمران خان: افغانستان به کمک های فوری مالی نیاز دارد

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با اعضای کنگره امریکا در اسلام آباد گفته‌است که افغانستان نیاز فوری به کمک مالی دارد.

به گزارش رادیو دری، عمران خان تاکید کرده‌ است که پاکستان و ایالات متحده نیاز به تعمیق تعامل برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه اقتصادی در افغانستان دارند.

نخست‌وزیر پاکستان بر نیاز فوری مردم افغانستان به کمک مالی به عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از بحران انسانی و فروپاشی اقتصادی تاکید کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که «راه‌ها و ابزارهایی برای رسیدگی به موضوع نقدینگی و توانمندسازی کانال‌های بانکی برای کمک به افغانستان برای تحمل بار اقتصادی و چالش‌های فوری خود پیدا شود».

این در حالی است که سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که نظام بانکی افغانستان به دلیل کاهش ذخایر بانکی و ناتوانی مردم در پرداخت بدهی‌های‌شان در خطر فروپاشی قرار دارد.

این سازمان در گزارشی، فقدان نقدینگی در افغانستان را بزرگ‌ترین تهدید برای نظام بانکی کشور خوانده و هشدار داده‌است که در صورت دوام این وضعیت تا چند ماه آینده این نظام فروخواهد پاشید.

سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شده‌است.

سیستم بانکی افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان نیز در معرض آسیب بود و این موضوع پس از تسلط این گروه بر کابل با قطع کمک‌های خارجی و مسدود شدن ذخایر بانک مرکزی از سوی امریکا تشدید شده‌است.

پیش از این، صلیب سرخ و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز کمبود پول نقد در افغانستان را مشکلی جدی خوانده و خواستار حل آن شده‌اند.

عمران خان: جامعه جهانی از بحران انسانی در افغانستان جلوگیری کند

 

کلیدواژه