قوس 03, 1400 09:17 Asia/Kabul
  • کاهش قیمت بنزین در افغانستان پس از واردات از ایران
    کاهش قیمت بنزین در افغانستان پس از واردات از ایران

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: در هفته های گذشته افزایش واردات سوخت از ایران، قیمت بنزین و گازوئیل را در هرات، کابل و سایر شهرهای افغانستان کاهش داده است.

"میراجان سلیمانخیل" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشکل صادرات بنزین و گازوئیل از ایران به افغانستان نسبت به ماه گذشته تا حدودی رفع شده و پالایشگاه های ایران صادرات سوخت به افغانستان را از سر گرفته اند.
سلیمانخیل گفت: در حال حاضر روزانه هزار تن بنزین معادل حدود ۴۰ تانکر و ۶۰ تانکر گازوئیل از مرزهای میلک و دوغارون به افغانستان صادر می شود که نقش مهمی در کاهش بی رویه قیمت سوخت بویژه بنزین در این کشور دارد.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می دهد.  
۶۰ درصد مجموع صادرات ماهانه سوخت به افغانستان که با ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تانکر سوخت از مرزهای سه گانه یاد شده به افغانستان صورت می گیرد از مرز دوغارون تایباد انجام می شود.   
سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می شود. 

افغانستان به واردات نفت از ایران ادامه می دهد

افغانستان اولین مقصد صادرات بنزین ایران

توافق برای صادرات سوخت ایران به افغانستان

کلیدواژه