قوس 03, 1400 09:34 Asia/Kabul

مسئولان محلی در ولایت هرات از علاقه‌مندی تاجران و سرمایه گذاران چینی به سرمایه‌گذاری ‌روی توسعه کشت، برداشت و بسته بندی زعفران هرات خبر دادند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، دفتر رسانه‌ای والی هرات با نشر خبرنامه‌ای گفته است: مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی امارت اسلامی در هرات، در دیدار با یک بازرگان چینی از سرمایه‌گذاری این کشور در بازار زعفران هرات استقبال کرده است.

 در خبرنامه آمده، رئیس یک شرکت معتبر چینی در سفر به ولایت هرات، ضمن تاکید بر اینکه زعفران تولید شده در هرات از لحاظ

کیفیت مقام های ارزشمند جهانی دارد، گفته است: بازرگانان کشور چین حمایت از زعفران‌کاران را در بخش های «ترویج و بسته‌بندی» از اولویت های شان می دانند.

در این دیدار والی هرات نیز از بازرگانان چینی خواسته است که با توجه به «کیفیت بالای زعفران هرات» شرکت‌های چینی، با سفر به این ولایت غربی و حاصلخیز افغانستان، زعفران این کشور را خریداری کنند.

در عین حال تعدادی از تاجران چینی که به هرات آمده اند، به منظور سرمایه‌گذاری روی زعفران افغانستان و معرفی آن به بازارهای کشورشان وعده همکاری داده اند.

 بازرگانان چینی هم چنان ازعلاقه‌مندی‌شان به سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف در ولایت قندهار نیز خبر داده اند.

همین چند روز پیش بود که شماری از کشاورزان و زعفران کاران ولایت هرات از کاهش شدید برداشت این محصول و افزایش قیمت این گیاه ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند: مسئولان و مقام های وزارت زراعت و موسسه های بین المللی باید در این بخش توجه جدی داشته باشند.

این کشاورزان هشدار دادند که خشکسالی های پی در پی باعث کاهش این حاصلات شده و باید راه چاره ای برای آن پیدا شود.

در عین حال مقام های محلی در هرات با تاکید بر اینکه حمایت از کار کشاورزی و دهقانان در صدر برنامه های امارت اسلامی است، گفته اند: بزودی برنامه ای را اجرایی خواهند کرد که در آن بسته های حمایتی برای زعفران کاران شامل است.

کاهش صادرات زعفران و بی علاقه گی کشاورزان برای کشت این گیاه با ارزش،  بهای زعفران را در بازارهای محلی هرات افزایش داده است.

اگرچه این افزایش قیمت به نفع کشاورزان و زعفران کاران است اما برداشت اندک محصول و خالی بودن بازار از گیاه زعفران که بارها مقام نخست از لحاظ برداشت و کیفیت را به دست آورده است، نگرانی ها از رکود تجارت این محصول را بیشتر کرده است.

گزارش محمدی خبرنگار رادیودری از هرات:

صادرات زعفران هرات به کشورهای خارجی+صوت

کلیدواژه