قوس 03, 1400 12:31 Asia/Kabul
  • هشدار عفو بین الملل درباره بحران قریب الوقوع در افغانستان
    هشدار عفو بین الملل درباره بحران قریب الوقوع در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد: بدون اجازه استفاده از ذخایر بانکی دولت افغانستان برای حمایت از جمعیت این کشور، شرایط برای یک فاجعه انسانی در ماه‌های آینده آماده می‌شود.

به گزارش رادیودری، در گزارش روز سه شنبه سازمان عفو بین‌الملل آمده‌است که تعلیق کمک‌های خارجی، مسدودکردن دارایی‌های دولت افغانستان و تحریم‌های بین‌المللی ضد طالبان، کشوری را که از سطح بالای فقر رنج می‌برد، وارد یک بحران اقتصادی تمام‌عیار کرده‌است.

براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد 22.8 میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی حاد و گرسنگی مواجه هستند. همچنین برنامه جهانی غذا تخمین می‌زند که حداقل یک میلیون کودک در حال حاضر از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

به گفته سازمان ملل، بیش از 200 میلیون دلار کمک بشردوستانه در ماه برای جلوگیری از فاجعه در افغانستان نیاز است.

در همین حال، یمینی میشرا؛ مدیر منطقه جنوب آسیای عفو بین‌الملل گفته‌است که میزان کنونی کمک‌های بشردوستانه برای مقابله با بحران افغانستان کافی نیست و میلیون‌ها افغان در فقر فرورفته‌اند و با خطر گرسنگی مواجه هستند. او می گوید: «ما کشورهایی را دیده‌ایم که در ماه‌های اخیر به افغانستان کمک کرده‌اند؛ اما این حمایت هنوز به کسانی که بیش‌تر به آن نیاز دارند، نرسیده‌است.»

در گزارش عفو بین‌الملل آمده‌است که با باقی‌ماندن طالبان در فهرست گروه‌های تحریم‌شده بین‌المللی، کمک‌کنندگان خارجی افغانستان پس از سقوط کابل، کمک‌های مالی را قطع کرده‌اند. براساس گزارش بانک جهانی، قبل از تسلط طالبان، کمک‌های بلاعوض 43 درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان و حدود 75 درصد از مصارف عمومی آن را تشکیل می‌داد.

عفو بین‌الملل گفته‌است که این وضعیت سیستم بانکی افغانستان را در آستانه سقوط قرار داده‌است.

این نهاد گفته‌است که امریکا دارایی‌های 9.5 میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده‌است و اتحادیه اروپا هم با پیروی از این اقدام 1.4 میلیارد دلار کمک اضطراری به بخش‌های بهداشتی به افغانستان را لغو کرده‌است.

عفو بین الملل در گزارش خود افزود: خروج کمک‌های مالی اتحادیه اروپا باعث شده که دست‌کم 2000 مرکز بهداشتی که به حدود 30 میلیون افغان خدمات‌رسانی می‌کرد، بسته شود.

با این حال، عفو بین الملل گفته‌است که اولویت اصلی جامعه جهانی باید جلوگیری از مرگ و رنج مردم افغانستان و حفظ حقوق بشر باشد.

نیاز مردم افغانستان به کمک های فوری

کلیدواژه