قوس 04, 1400 10:06 Asia/Kabul
  • یونیسف: وضعیت انسانی در افغانستان ناامیدکننده است
    یونیسف: وضعیت انسانی در افغانستان ناامیدکننده است

رئیس ارتباطات صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان گفت که وضعیت انسانی به ویژه برای کودکان در این کشور ناامیدکننده و رو به وخامت است و با نزدیک شدن زمستان، کارکنان سازمان های بشردوستانه برای رساندن کمک به نیازمندان افغان با بحران های جدی مواجه هستند.

به گزارش رادیودری، سامانتا مورت رئیس ارتباطات صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه دویچه وله آلمان گفت: "حدود ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیون نفری افغانستان به کمک نیاز دارند، بحرانی در این مقیاس نگران کننده است و این در حالی است که نهادهای امدادرسان از جمله یونیسف برای رساندن کمک‌ها قبل از شروع زمستان با مشکلات بسیار جدی رو به رو هستند.

هفته گذشته، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز هشدار داده بود که این کشور به قحطی نزدیک شده و به دلیل ناامنی غذایی در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد. مورت افزود: خانواده ها مجبور به تصمیم گیری های ناامیدانه ای هستند و مجبورند کودکان خود را به جای رفتن به مدارس وادار به کار کنند. پیتر مورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز هفته گذشته گفته بود که گروه‌های امدادی برای پرداخت حقوق پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان با مشکل مواجه هستند، زیرا در حال حاضر راهی برای انتقال پول به حساب‌های بانکی در افغانستان وجود ندارد.

سازمان ملل هشدار داده است که اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان خطر افراط گرایی را نیز افزایش می دهد و این کشور در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بحران انسانی در تاریخ است. سازمان عفو بین الملل نیز امروز گفته است که وضعیت انسانی و اقتصادی در افغانستان بحرانی است و به همین دلیل جامعه جهانی باید به فشار مالی خود بر کشور فقیری مانند افغانستان پایان دهد.

حتی روزنامه چاینا مورنینگ پست چین نیز امروز در گزارشی وضعیت انسانی در افغانستان را بسیار بد توصیف کرد و نوشت: "برخی از نهادهای بشر دوستانه در حالی که برنامه های کمک غذایی را در اعماق مناطق دوردست افغانستان اجرا می کنند، یک صند وق مالی داخلی را برای حمایت از خانواده های درمانده و جلوگیری از فروش دخترانشان ایجاد کرده اند. آن‌ها می‌دانند که آن دختران اغلب بسیار کم سن و سال در نهایت با مردان مسن‌تر ازدواج می‌کنند یا به بردگی فروخته می‌شوند. "براساس این گزارش، "اگرچه این اقدامات قبل از به قدرت رسیدن طالبان نیز صورت می گرفت، اما به دلیل بحران گرسنگی وضعیت بدتر شده است. افغانستان با بدترین بحران گرسنگی مواجه است. بیش از نیمی از جمعیت تقریبا ۴۰ میلیونی با سطوح حاد سوء تغذیه مواجه هستند و کودکان به دلیل گرسنگی جان خود را از دست می دهند. زمستان همان چیزی است که همه از آن می ترسند، زیرا اوضاع به سرعت بسیار بدتر می شود.

"به گزارش این رسانه چینی، "در کمتر از دو ماه دیگر، مردم بسیاری از کشورها برای شام کریسمس می نشینند و با تصاویری از کودکان گرسنه و لاغر در روستاهای فقیر افغانستان در تلویزیون های خود مواجه می شوند. کودکان افغان در اثر سوء تغذیه ضعیف شده‌اند، آنها در اثر بیماری‌هایی مانند سل و عفونت‌های تنفسی خواهند مرد. ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. اکنون وقت عمل است. زمان آزاد کردن منابع مالی نجات دهنده همین حالا است."

افغانستان بدترین شرایط انسانی را در جهان دارد

هشدار عفو بین الملل درباره بحران قریب الوقوع در افغانستان

کلیدواژه