قوس 06, 1400 16:24 Asia/Kabul
  • روسیه: آمریکا و ناتو افغانستان را به سیاه چاله فساد تبدیل کردند
    روسیه: آمریکا و ناتو افغانستان را به سیاه چاله فساد تبدیل کردند

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به حضور درازمدت امریکا در افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو افغانستان را به «سیاه‌چاله فساد» تبدیل کردند و اکنون این کشور به سوی یک فاجعه انسانی می‌رود.

به گزارش رادیو دری، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته‌است که این موضوع باید در نشست «سران برای دموکراسی» در واشنگتن که نهم و دهم دسامبر به صورت مجازی برگزار خواهد شد به صورت دقیق بررسی شود.

او افزوده است: افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته و این وضع نتیجه حضور نظامی ایالات متحده در این کشور است.

این بیانیه می افزاید: «پنتاگون با عملیات نظامی خود افغانستان را به یک سیاه‌چاله فساد واقعی تبدیل کرد و بی‌معناترین مسأله ادعای مقامات امریکایی در خصوص کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور است.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به مسدود بودن دارایی‌های افغانستان درکشورهای غربی اضافه کرده است: اکنون که مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک‌های بین المللی هستند، کشورهای غربی دارایی‌های بانکی میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور را مسدود کرده است و مشخص نیست که چه زمانی آزاد می‌شود؛ در صورتی که شرایط کنونی افغانستان نتیجه اقدامات امریکا و ناتو است.

پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان امریکا و شماری از کشورهای اروپایی حدود ۱۰ میلیون دلار از دارایی‌های افغانستان را در بانک‌های آن کشورها مسدود کردند.

با آن‌که طالبان بارها آزادی این پول‌ها را  خواستار شده‌اند اما ایالات متحده تاکنون اقدام به آزادسازی این دارایی‌ها نکرده‌است.

از طرف دیگر روابط میان روسیه و ناتو به رهبری امریکا پس از خروج از افغانستان دچار تنش شده و روسیه گفته‌است ناتو می‌خواهد در نزدیکی مرزهای روسیه پایگاه نظامی مستقر کند.

زاخارووا: بحران افغانستان همبستگی توخالی غرب را نشان داد

کلیدواژه