قوس 08, 1400 12:03 Asia/Kabul
  • تشکیل «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» در افغانستان
    تشکیل «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» در افغانستان

«کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» در افغانستان تشکیل شد.

به گزارش رادیو دری، قاری حافظ ذاکرالله، از مقامات طالبان گفت: «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی شیعیان در افغانستان تصمیم می‌گیرد.
قاری حافظ ذاکرالله از مسئولان طالبان، در گفت وگو با ایندیپندنت گفت: کمیسیون بررسی حقوق شیعیان تشکیل شده و به زودی، ساختار و فعالیت های این نهاد توسط رهبران طالبان اعلام میشود.

به گفته قاری حافظ ذاکرالله، او به عنوان رئیس این کمیسیون تعیین شده است و کمیسیون مذکور موظف است در مورد جایگاه شیعیان در ساختار دولت طالبان و حقوق قانونی آنان، فعالیت کند. 

در همین حال، سران حزب حرکت اسلامی که در روزهای اخیر، به نمایندگی از شیعیان افغانستان با مقامات طالبان ملاقات می کنند، نسبت به تشکیل کمیسیون بررسی حقوق شیعیان توسط طالبان، ابراز خرسندی کردند.
سید الیاس جاوید، رئیس کمیسیون سیاسی حزب حرکت اسلامی افغانستان، با نشر تصاویری از ملاقات هیاتی از «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» با اعضای آن حزب، تایید کرد که قاری حافظ ذاکرالله از سوی مقامات طالبان به عنوان رئیس آن کمیسیون تعیین شده و گفت وگوهایی را با نمایندگان شیعیان آغاز کرده است.

همزمان، خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می کند، گزارش داد که جعفر مهدوی، رئیس حزب ملت افغانستان و از فعالان سیاسی هزاره، که پنجشنبه گذشته گردهمآیی سیاسی در حمایت از طالبان برگزار کرده بود، با مولوی عبدالکبیر، معاون رییس دولت طالبان، ملاقات کرده است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که طالبان بر اساس چه راهبرد و ویژگیهایی در مورد حضور و جایگاه شیعیان در ساختار قدرت تصمیم می گیرند.

بر اساس گزارش های اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، اعضای شبکه حقانی که اکنون در مسندهای کلیدی امنیتی حکومت طالبان حضور دارند، در راه اندازی حملات مرگبار علیه شیعیان افغانستان در سالهای گذشته، بیشترین نقش را داشته اند.پس از قدرت گرفتن طالبان نیز براثر انفجار در مساجد شیعیان افغانستان صدها تن شهیدو مجروح شده اند.

ضرورت توجه طالبان به حقوق شیعیان در افغانستان و اهمیت حضور فعال شیعیان در صحنه

کلیدواژه