قوس 11, 1400 10:32 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درباره وضعیت اقتصاد افغانستان
    هشدار سازمان ملل درباره وضعیت اقتصاد افغانستان

یرنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی افغانستان در یک سال آینده ۲۰ درصد کوچک خواهد شد.

به گزارش رادیودری، برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داد، اقتصاد افغانستان نمی تواند از جمعیت ۴۰ میلیون نفری آن حمایت کند و این کشور در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بحران انسانی در تاریخ است.

براساس گزارش جدید چشم انداز اجتماعی و اقتصادی افغانستان که توسط برنامه توسعه سازمان ملل تهیه شده است، تولید ناخالص داخلی افغانستان در یک سال آینده ۲۰ درصد کوچک خواهد شد و از ۲۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

«سام مورت» مسئول روابط عمومی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان روز چهارشنبه  گفت: "حدود ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیون نفری افغانستان به کمک نیاز دارند، بحرانی در این مقیاس نگران کننده است و این در حالی است که نهادهای امدادرسان از جمله یونیسف برای رساندن کمک‌ها قبل از شروع زمستان با مشکلات بسیار جدی رو به رو هستند.

«دیوید بیسلی» در توصیف وضعیت اسفناک مردم افغانستان گفت: حدود ۲۳ میلیون نفر از مردم افغانستان غذای کافی در اختیار ندارند و در آستانه‌ی گرسنگی هستند و بیش از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم  با قحطی دست به گریبانند.

این در حالی است که کشورهای غربی از جمله آمریکا به بهانه های مختلف سرمایه ها و دارایی های افغانستان را بلوکه کردند.

نظامیان آمریکایی  پس از 20 سال اشغالگری و نابود کردن زیر ساخت های اقتصادی افغانستان در اواخر ماه اوت با خفت، سرافکندگی و شکست از این کشور خارج شدند. گروه طالبان  هم از 15 اوت/24اسد قدرت را در افغانستان بدست گرفته است.

هشدار سازمان ملل درباره فروپاشی اقتصاد افغانستان

کلیدواژه