قوس 19, 1400 11:39 Asia/Kabul
  • عمران‌خان: ناگواری اوضاع افغانستان به زیان ایران و پاکستان است
    عمران‌خان: ناگواری اوضاع افغانستان به زیان ایران و پاکستان است

نخست وزیر پاکستان با انتقاد از ادامه توقیف دارایی‌های افغانستان در آمریکا و نگرانی از بحران انسانی در این کشور افزود: تشدید ناگواری اوضاع افغانستان برای پاکستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه نزدیک، مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش رادیو دری، «عمران خان» روز پنجشنبه در کنفرانس اسلام آباد ۲۰۲۱ با عنوان «آسیای جنوبی مرفه و صلح آمیز» که به اهتمام اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد برگزار شد اوضاع افغانستان را نگران کننده دانست و شتاب جهانی را برای کمک به مردم این کشور خواستار شد.

عمران خان خطاب به آمریکا گفت: تا زمانی که آنها این واقعیت را درک نکنند که باید دارایی های افغانستان را آزاد کنند، وضعیت مردم افغانستان بدتر خواهد شد و پیامدهای آن دامن دیگر کشورهای همسایه از جمله ایران  و پاکستان را خواهد گرفت و ما با  چالش عمده پناهجو مواجه خواهیم شد.

وی افزود: بحث اصلی، رسیدگی به مشکلات ۴۰ میلیون نفر در افغانستان است و اگر جامعه جهانی نقش آفرینی نکند همه منطقه و کشورهای جهان دچار مشکلات ناشی از بی ثباتی و بحران انسانی در افغانستان خواهند شد.

نخست وزیر پاکستان همچنین با ابراز نگرانی از تشدید جنگ سرد میان پکن و واشنگتن و پیامدهای آن در منطقه تاکید کرد: اسلام آباد حامی ملحق شدن به هیچ بلوکی نیست و همزمان آمادگی خود را برای کمک به تنش زدایی میان آمریکا و چین اعلام میکند.
قرار است هفدهمین نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با محور تحولات افغانستان و بررسی بحران انسانی این کشور  ۱۹ دسامبر(28 قوس) به میزبانی پاکستان در «اسلام آباد» برگزار شود.

عمران خان: افغانستان به کمک های فوری مالی نیاز دارد

آمریکا برای آزاد سازی دارایی های افغانستان شرط گذاشت

 

کلیدواژه