دیوان کیفری جنایت جنگی آمریکا در افغانستان را تایید کرد
(last modified 1395-08-26T06:00:26+00:00 )
عقرب 26, 1395 10:30 Asia/Kabul
  • دیوان کیفری جنایت جنگی آمریکا در افغانستان را تایید کرد

دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد نیروهای آمریکایی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده اند.

به گزارش رادیو دری به نقل از العالم، دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد نیروهای آمریکایی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا احتمالاً علیه زندانیان افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده اند و خصوصاً علیه آنها دست به شکنجه و اقدامات وحشیانه زده اند.

براساس گزارش های حقوق بشری واشنگتن مسئول کشته شدن هزاران غیرنظامی در افغانستان است.

زینب الکرشت گزارشگر این شبکه گفت: فاتو بن سودا دادستان دیوان بین المللی  کیفری ضمن طرح این اتهامات گفت: این رخدادها طی سالهای 2003 و 2004 روی داده است. این گزارشها مقدماتی و مربوط به پیش از آغاز تحقیقات است. به نظر می رسد دیوان بین المللی   کیفری مدارک کافی در این خصوص دارد. بن سودا گفته است اطلاعات موجود حاکی از شکنجه 61 شهروند افغان و رفتار وحشیانه با آنها و نقض کرامت انسانی در خاک افغانستان است.العالم افزود: آمریکا افزون بر این دارای شناسنامه سیاهی در افغانستان است. جنگی که منجر به قتل هزاران غیرنظامی شد و طولانی ترین جنگ آمریکا به شمار می آید. در سالهای اخیر حملات کور هواپیماهای بدون سرنشین به ویژه هواپیماهای موسوم به آر کیو افزایش یافته است.طی این حملات هزاران غیرنظامی کشته یا زخمی شده اند. در نیمه نخست سال جاری تعداد کشته شدگان در این گونه حملات به 400 نفر رسیده است.

افزون بر این در حملات نیروهای ناتو نیز هزاران نفر کشته شده اند. در آخرین حمله ناتو که ده روز پیش در قندوز روی داد بیش از 30 غیرنظامی کشته شدند که اکثر آنها زن و کودک بودند.دیوان عدالت بین المللی علیرغم درخواست های بسیاری که سازمان عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان آمریکائی به علت جنایت در افغانستان مطرح کرده اند، هنوز نتوانسته است عدالت را برای مردم افغانستان اجرا کند.