قوس 22, 1400 13:29 Asia/Kabul
  • نوسان بی‌سابقه بازار ارز و مواد غذایی در افغانستان
    نوسان بی‌سابقه بازار ارز و مواد غذایی در افغانستان

هم‌زمان با سقوط ارزش پول ملی افغانستان، قیمت مواد غذایی در بازارهای افغانستان هم به گونه بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

به گزارش رادیو دری،براساس گزارش ها، پول ملی افغانستان، بار دیگر در بازار ارز سقوط کرد و تا بعد از ظهر دیروز یکشنبه، ۱۱۴ «افغانی» در برابر یک دلار آمریکا مبادله شد.

در پی سقوط ارزش پول ملی افغانستان، نگرانی از ادامه بحران ارز و افزایش قیمت دلار در روزهای آینده افزایش یافت و مردم برای تبدیل پول‌های خود به دلار، به بازارهای تبادل ارز هجوم بردند.

به دلیل هجوم مردم برای خرید دلار، روند کار در بازارهای ارز افغانستان، به ویژه در «سرای شهزاده»، بزرگترین مرکز تبادل ارز در کابل، مختل شد و طالبان نیز دستور دادند اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه قیمت ارز و فعالیت دستفروش‌ها در بازار ارز متوقف شود.

هم‌زمان با افزایش بهای دلار و سقوط پول ملی ، قیمت مواد خوراکی نیز در بازارهای افغانستان به سرعت بالا رفت.

عنایت‌الله احمدی، بازرگان محلی در شهر مزارشریف که مواد خوراکی می‌فروشد، در گفت‌وگویی گفت: قیمت مواد خوراکی نیز مانند ارزش پول ملی افغانستان، از صبح تا عصر یکشنبه دچار نوسان بود و در آخرین ساعات، با تفاوت زیاد نسبت به قبل به فروش می‌رسید. 

احمدی گفت: بطور مثال از صبح تا عصر یکشنبه قیمت روغن حدود 20 درصد افزایش داشت.

سقوط ارزش ارزملی و صعود قیمت مواد غذایی، در حالی که میلیون‌ها انسان به دلیل از دست دادن منابع درآمد خود به دریافت کمک‌های بشردوستانه نیازمند شده‌اند، وضعیت زندگی در افغانستان را بیشتر از پیش دشوارتر کرده است. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، هم‌اکنون ۲۳ میلیون انسان در افغانستان در معرض فقر و گرسنگی شدید قرار دارند و از آن میان، حدود ۹ میلیون تن به غذا و کمک‌های بهداشتی فوری نیاز دارند. 

روند رو به افزایش قیمت مواد غذایی و سقوط پول ملی افغانستان، ضمن تشدید بحران گرسنگی و فقر در کشور، به ناامنی و روی‌آوردن مردم به گروه‌های تبهکار نیز دامن زده است.

ادامه سقوط ارزش واحد پول افغانستان دربرابر ارز‌های خارجی

کلیدواژه