جن ساکی: دارایی های افغانستان همچنان از دسترس طالبان دور می ماند
(last modified 1400-09-23T06:44:20+00:00 )
قوس 23, 1400 11:14 Asia/Kabul
  • جن ساکی: دارایی های افغانستان همچنان از دسترس طالبان دور می ماند
    جن ساکی: دارایی های افغانستان همچنان از دسترس طالبان دور می ماند

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از دسترس طالبان خارج است و دلایل زیادی وجود دارد که این ذخایر غیرقابل دسترس باقی بماند.

به گزارش رادیو دری، جن ساکی در نشست خبری، آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان را «پیچیده و چالش‌برانگیز» خوانده و گفته است: یکی از دلایلی که آزادسازی این ذخایر را پیچیده کرده، دعوای قضایی قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و سایر حملات تروریستی علیه طالبان است.

 وی یادآور شد که طالبان از سوی امریکا به عنوان یک گروه «تروریستی» جهانی طبق شیوه خاص تحریم شده است و شماری از مقامات طالبان تابع رژیم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ به این سو هستند و این موضوع نیز به دشواری کار افزوده است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که ذخایر ارزی در موسسات مالی خاص در ایالات متحده امریکا و سایر کشورها نگهداری می‌شود و این موسسات برای کشورهایی که سرمایه‌هایشان را سپرده‌ و با وضعیت «بی اطمینانی» روبه‌رو شده اند،راهبرد مشترک کاهش خطر را ایجاد کرده‌اند.

ساکی افزود درباره آزادسازی ذخایر ارزی  افغانستان مراحل قانونی را نمی‌توان نادیده گرفت که سبب توقف موقت هرگونه جابه‌جایی وجوه دست‌کم تا پایان سال و احتمالاً بیش‌تر از آن می‌شود.

وی اظهار کرد: در عین حال امریکا هم‌چنان با سوالات اساسی و دشوار مواجه است که چگونه وجوه ذخیره را برای منافع مستقیم مردم افغانستان در دسترس قرار دهد و اطمینان حاصل کند که این بودجه به نفع طالبان نیست.

طالبان و برخی از کشورهای همسایه به صورت مکرر خواستار آزادسازی دارایی های افغانستان در آمریکا شده‌اند.

این همه در حالی است که اوضاع اقتصادی این روزها در افغانستان به شدت رو به وخامت است.

آمریکا برای آزاد سازی دارایی های افغانستان شرط گذاشت

تاکید طالبان بر آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان از طرف آمریکا

کلیدواژه