اتحادیه اروپا: تعامل با حکومت طالبان لازم است
(last modified 1400-09-23T12:54:53+00:00 )
قوس 23, 1400 17:24 Asia/Kabul
  • اتحادیه اروپا: تعامل با حکومت طالبان لازم است
    اتحادیه اروپا: تعامل با حکومت طالبان لازم است

اتحادیه اروپا اعلام کرده که تعامل با حکومت جدید افغانستان لازم است، اما این تعامل به معنای مشروعیت بخشیدن به حکومت طالبان نیست.

به گزارش رادیودری، اتحادیه اروپا شب گذشته در اعلامیه ای گفته است که وزیران امور خارجۀ کشورهای عضو این اتحادیه، روز گذشته در نشستی با محمد بن عبدالرحمن ال ثانی وزیر امور خارجۀ قطر در مورد افغانستان، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که قطر در راستای تعامل اتحادیۀاروپا با حکومت جدید افغانستان، رساندن کمک‌های بشری و فراهم کردن تسهیلات جهت رفت و آمد مصون افراد نیازمند، نقش استراتژیک دارد.

اتحادیه اروپا گفته که در این نشست بر این تفاهمِ مشترک که تعامل با حکومت فعلی افغانستان لازم است، تأکید صورت گرفت؛ اما این به این معنا نیست که اتحادیۀاروپا به حکومت فعلی افغانستان مشروعیت می‌بخشد.

براساس این اعلامیه، تعامل اتحادیۀ اروپا با مقام‌های فعلی افغانستان منوط به پنج معیار است که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی از سوی این اتحادیه، تصویب شده است.

این اتحادیه جهت مشروعیت بخشیدن به حکومت سرپرست افغانستان پنج شرط زیر را ارائه کرده بود که اولین شرط این بود که افغانستان به عنوان پایگاه تروریزم برای کشورهای دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. دوم؛ احترام به حقوق بشر بخصوص حقوق زنان، حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها، محفوظ باشد و سوم اینکه از طریق مذاکرات حکومت انتقالی همه‌شمول و انتقالی تشکیل شود. چهارم؛ به خاطر کمک‌های بشری در افغانستان، زمینه مساعد می‌شود و در نهایت به اتباع خارجی و شهروندان افغانستانی در معرض خطر، اجازۀ خروج از افغانستان داده می‌شود.

اتحادیه اروپا حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد

کلیدواژه