قوس 24, 1400 17:13 Asia/Kabul
  • آمادگی طالبان برای آغاز طرح های انرژی منطقه ای
    آمادگی طالبان برای آغاز طرح های انرژی منطقه ای

معاونان سیاسی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان در دیدار همتای ترکمنستانی خود بر آمادگی طالبان برای آغاز به کار طرح های انتقال انرژی از مسیر افغانستان تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری،  شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان  در دیدار با وفا حاجی اف همتای ترکمنستانی در مرز تورغندی تاکید کرد: حکومت افغانستان آماده آغاز کار طرح های تاپی، تاپ و راه‌آهن است".

حاجی اف هم معاون سیاسی وزارت امور خارجه ترکمنستان در این دیدار از بهبود اوضاع امنیتی در افغانستان اظهار خرسندی کرده و گفته است تحول جدید می‌تواند به رشد تجارت و ترانزیت میان دو کشور کمک کند.

پروژه تاپی در سال 2016 با حضور رؤسای جمهور چهار کشور  ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند افتتاح شد که کار بخش ترکمنستان این طرح سه سال قبل پایان یافت.

قرار است "تاپی" سالانه 33 میلیارد مترمکعب گاز را در مسیر 1800 کیلومتری از منطقه میدان گازی گالکنش ترکمنستان به شمال غربی هند انتقال دهد.

سهم افغانستان در بهره‌برداری از این طرح  سالانه پنج میلیارد مترمکعب گاز  است که نیاز این کشور به گاز را برطرف خواهد کرد.

هم اینک افغانستان متکی به برق وارداتی و همواره با کمبود انرژی برق روبرو است.

این خط لوله از ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و این کشور سالانه بیش از 400 میلیون دلار حق ترانزیت گاز کسب خواهد کرد.

توافق ترکمنستان و طالبان برای آغاز کار پروژه تاپی

کلیدواژه